- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sønderborg-rute truet af passagerafgift

En passagerafgift på flyrejser vil koste passagerer og medføre reduktion af den udbudte kapacitet på de danske indenrigsflyruter. Konsekvensen kan potentielt blive langt værre for Sønderborg Lufthavn end eksempelvis Aalborg Lufthavn, vurderer Cimber Sterling.

Den danske indenrigsflytrafik har igennem de senere år gennemlevet en konstant vækst, således at passagertallet i 2010 nærmede sig rekordåret fra 1997, der var det sidste år inden etablering af den faste forbindelse over Storebælt.

Men nu står indenrigsflytrafikken til en tilbagegang, hvis det lykkes Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti at samle flertal for forslaget i Fair Løsning om at indføre en passagerafgift på 75 kroner på flyrejser fra danske lufthavne.

En passagerafgift forventes i første omgang atudløse prisstigninger, hvilket vil få passagererne til at søge mod andre transportformer. Det vil sidenhen blive efterfulgt at kapacitetsreduktioner hos luftfartsselskaberne, hvilket vil betyde færre flyafgange.

Prisstigning på op til 20 procent

“Da passagerafgiften sidste gang blev indført i 1998 steg prisernemed op imod10 procent. I mellemtiden er billetpriserne på indenrigsflyvning blev halveret, hvorfor stigningen denne gang kan blive op imod 20 procent,“ vurderer Cimber Sterlings afgående administrerende direktør Jacob Krogsgaard.

Den 1. oktober tiltræder Jacob Krogsgaard i stillingen som kommerciel direktør i det ukrainsk-kontrollerede luftfartsselskab, der i øjeblikket har sit hovedsæde i en administrationsbygning overfor Sønderborg Lufthavn. Og netop indenrigsruten mellem København og Sønderborg kan blive truet af en eventuel kommende passagerafgift.

“Det vil koste passagerer, hvis en passagerafgift bliver vedtaget. Cimber Sterling vil naturligvis tilpasse kapaciteten, hvis eftersørgslen i markedet ændrer sig, hvilket kan betyde udtynding i fartplanerne. Men det er nemmere at gå fra 10 til 8 daglige afgange på en rute. Derfor kan afgiften ramme Sønderborg-ruten hårdt, idet det ikke er muligt at reducere fra fire til tre daglige afgange,“ mener Jacob Krogsgaard.

“Konsekvensen kan derfor blive langt værre for Sønderborg Lufthavn end eksempelvis Aalborg Lufthavn.“

Stigende markedsandel

Udover bekymringen omkring Sønderborg-rutens eksistens forventer Cimber Sterling dog ikke at blive ramt så hårdt af passagerafgiften som konkurrerende operatører som Norwegian og SAS.

“Markedet som helhed vil falde, men Cimber Sterling vil være godt positioneret til at kunne udvikle vores markedsandel. Vi har en større andel af forretningstrafikken end vore konkurrenter og har mindre fly og dermed mulighed for at opretholde et større antal frekvenser,“ siger Jacob Krogsgaard.

Han erkender dog, at dette er konsekvenserne på langt sigt. På kort sigt vil passagerafgiften blive et kæmpe problem for alle operatører inklusiv Cimber Sterling.

Timing er et problem

Jacob Krogsgaard finder det “positivt“ at oppositionspartierne omsider har tonet rent flag ogvedstået, at der er tale om en fiskal afgift og ikke en klimaafgift.Det gør debatten lidt enklere.

Men samtidig finder han timingen uheldig, idet EU´s kvoteafgifter for luftfarten indføres per 1. januar 2012, hvilket angiveligt vil være samtidig med en passagerafgift, hvis et folketingsflertal vedtager afgiften i løbet af efteråret 2011. “Det vil være lige hårdt nok, ligesom man ikke vil kunne se, hvad der er passagerafgift, og hvad der er kvoteafgift,“ mener Cimber-direktøren.

Han opforderer samtidig politikerne til at se på luftfart som værende noget mere end at transportere passagerer fra A til B. “Luftfart er også en intergreret del af turismeerhvervet, og S og SF har formentlig ikke medregnet følgekonsekvenserne af færre passagerer og turister til Danmark.“

Også oppositionspartiernes indsats for “Udkantsdanmark“ får et par ord med på vejen fra luftfartsdirektøren.

“Det virker grotesk, at allefor et halvt år siden talte om Udkanstsdanmark.En passagerafgift vil være en trussel mod denvæsentligste infrastruktur til disse områder af landet. Her tænker jeg egentlig både Sønderborg, Karup, Billund og Aalborg. Det bliver ikke nemmere at drive virksomhed fra disse regioner – og slet ikke Sønderborg,“ slutter Jacob Krogsgaard.