- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Star Alliance gider ikke Golf-selskaber

Fornyligt annoncerede Qatar Airways, at selskabet inden for 18 måneder vil tilslutte sig oneworld-alliancen. Og få uger efter var det Etihads tur til at meddele, at man har knyttet tætte bånd til Air France/KLM, som er blandt de ledende medlemmer af SkyTeam-alliancen. Og det er ikke usandsynligt, at Etihad vil melde sig ind i alliancen før eller siden.

Selskaberne ved Den Persiske Golf har længe været udpeget som de næste til at tilslutte sig de store globale luftfartsalliancer, og alles øjne hviler da også lige nu på det største af de hovedrige selskaber, Dubai-baserede Emirates Airlines.

Tilfører ikke noget
Selskabet skal dog ikke forvente, at der ligger en invitation fra verdens største luftfartsalliance, Star Alliance, i postkassen. Og det samme gælder for Gulf Air. For i Star Alliance glæder man sig faktisk over ikke at have et selskab fra ørkenstaterne ved golfen i medlemskredsen.

”Vi kan ikke se at de vil kunne tilføre noget til Star Alliance. Det er meget tydeligt hvad de ville få ud af at tilslutte sig en alliance. Men de har ikke selv noget hjemmemarked, som de kan tilføre vores forretning, og de ville ikke kunne tilføje noget til vores rutenetværk, som vi ikke har i forvejen,” siger Star Alliance’ direktør, Mark Schwab, til Flightglobal.

Forklaringen på Star Alliance’s skarpe afvisning af golf-selskaberne skal blandt andet findes i alliancens medlemskreds, der blandt andet består af Lufthansa, SAS, Thai Airways og Singapore Airlines. Det er alle sammen selskaber, som slås indædt med netop Qatar Airways, Etihad og Emirates om trafikken mellem Europa og Asien.