- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Star Tour går udenom medier med eget Tyrkiet-tv

Som modvægt til mediernes dækning af uroen i Tyrkiet laver Danmarks næststørste charterarrangør sin egen live tv-udsendelse til selskabets mere end 200.000 Facebook-følgere.

Tyrkiet er et af de allerstørste rejsemål for det danske feriefolk netop nu. Sidste uges mislykkede militærkup kunne derfor dårligt nok komme på et værre tidspunkt for de danske charterarrangører, der bliver bombarderet med henvendelser fra urolige kunder, der har bestilt sommerferie i Tyrkiet.

Danmarks næststørste charterarrangør, Star Tour, har siden fredag fået over 1.000 spørgsmål om dagen fra danskere med en rejse til ferieområderne ved Alanya og Marmaris i Tyrkiet. Derfor valgte Star Tour onsdag eftermiddag en utraditionel løsning ved selv at oprette en direkte udsendelse på Facebook, hvor rejsebureauets guider viste rundt i ferieområdet og svarede på spørgsmål fra brugerne.

”Vi får stadig rigtig mange spørgsmål fra gæster, der skal på ferie i Tyrkiet og har set weekendens historier i medierne. Derfor foreslog vores guider, at de kunne sende et direkte, uredigeret indslag på vores Facebook-side, hvor de vil svare åbent på alle spørgsmål og samtidig vise, hvordan virkeligheden i ferieområderne ser ud,” forklarer Nikolai Johnsen, pressechef i Star Tour.

Mere end 15.000 så med på udsendelsen onsdag eftermiddag, hvor der kom næsten 300 spørgsmål og kommentarer.

Fokuseret på uroligheder
Med udsendelsen benytter Star Tour en helt ny mulighed fra Facebook, der giver virksomheder og personer mulighed for at selv at producere direkte video-indslag uden anden teknologi end en smartphone. Facebook Live-funktionen blev oprettet i april måned i år og især mange amerikanske virksomheder har allerede taget teknologien til sig.

Nu går den danske rejsearrangør med på bølgen ved at sende live tv på sin Facebook-side, som har mere end 200.000 følgere. En af bevæggrundene er ifølge pressechefen, at Star Tour har et behov for at skabe en modvægt til den hidtidige mediedækning.

”Med Facebook Live kan vi med et tryk på telefonen selv blive en medievirksomhed og skabe en ny balance i mediedækningen. Vi går uden om journalisterne, der af gode grunde har fokuseret meget på alle urolighederne, og lader folk få direkte svar på spørgsmål om deres ferie,” forklarer Nikolai Johnsen.

I alt har 13.000 kunder hos Star Tour en kommende rejse til Tyrkiet denne sommer, og i alt 150.000 danskere forventer at holde sommerferie i Alanya i år.

 

Relaterede artikler:

Atter muligt at rejse på ferie til Tyrkiet

Ingen charterflyvninger til Tyrkiet i weekenden (opd.)