- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Statsministeren må ikke tvinge danskerne til at holde ferie i Danmark – igen!

AKTUEL KOMMENTAR: Hvis der skal gang i luftfarten igen, må regeringen ikke gentage fejlene fra sidste år med skiftende rejsevejledninger og en grotesk seksdagesregel, skriver FPU's næstformand.

Af Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union (FPU)

Da statsministeren på direkte tv i sidste uges partilederdebat sagde, at danskerne kommer til at blive mere hjemme i Danmark efter corona, oplevede mange i rejse- og luftfartsbranchen nok et ubehageligt deja-vu til sidste år. Dengang var den danske regering alt for hurtig til at aflyse ferierejser til udlandet, og den tvang reelt de fleste danskere til at holde ferie i Danmark. Sommeren herhjemme er helt særlig, men hvis vi skal have gang i luftfarten igen og genskabe de mange jobs, der er forsvundet det seneste år, nytter det ikke med endnu en sommer, hvor danskerne bliver bedt om at blive hjemme.

Sommeren 2021 har mulighed for at blive en rigtig god sæson for rejse- og luftfartsbranchen, hvis bare regeringen ikke gentager fejlene fra sidste år med skiftende rejsevejledninger til danskerne og groteske krav til, hvor mange nætter en udenlandsk turist skal opholde sig i København.

Derfor har vi i FPU, som Danmarks største fagforening for det flyvende personale, sat alt ind på at få regeringen til at håndtere denne sæson bedre end sidste år. FPU er gået sammen med Dansk Industri og andre landsdækkende fagforeninger, som repræsenterer dele af dansk luftfart, for at præsentere regeringen for en langsigtet plan for, hvordan vi sikrer både sommeren og den kommende vintersæson. I næste uge skal vi derfor holde møde med de relevante ministre.

I FPU har vi udformet en liste over tiltag, der helt konkret kan hjælpe luftfarten i gang igen. Vi har kaldt den en 8-punktsliste til at kickstarte dansk luftfart. Vi mener, at flyselskaber bør få økonomisk støtte, hvis de genansætter afskedigede piloter og kabineansatte. Denne støtte bør dække udgifter til træning og sikkerhed. Samtidig skal vi have et smidigt system, når det kommer til at rejse. Hele branchen ser på et vaccinepas med positive og håbefulde øjne. Vaccinepasset bør suppleres med, at folk, der endnu ikke er vaccineret, kan rejse, hvis de har en negativ test, og så skal vi have mindre rigide rejsevejledninger. Det vil hjælpe branchen rigtig godt på vej til en genåbning inden for de kommende måneder. Vi skal også overveje at lave bilaterale aftaler med fx Spanien og Grækenland, så danske charterturister kan komme sydpå. Det er der mange, der hungrer efter.  

Det er altafgørende, at Danmark har sin egen stærke luftfartsbranche, som sikrer gode og sociale arbejdsvilkår for de ansatte, og som tager ansvar for den grønne udvikling. Vi har at gøre med en branche, som faktisk har en ambition om at blive den grønneste på markedet. Hvis ikke dansk luftfart får hjælp, bliver det udenlandske selskaber, der flyver os videre ud i verden. Højst sandsynligt selskaber, som ikke tager et samfundsansvar i forhold til ordentlige arbejdsvilkår, og som er ligeglade med vores danske grønne ambitioner.

Danmark bliver ikke rigt eller en international spiller, hvis vi alle blot tager på cykel- og teltferie på Læsø (selvom det er en dejlig ø). Derfor nytter det ikke, at statsministeren lægger op til endnu en sommerferie i Danmark. Denne politik er direkte skadelig for danske arbejdspladser og dansk vækst. Mange tusind mennesker er direkte og indirekte beskæftiget i luftfart, og luftfart og turisme udgør en vigtig hjørnesten i dansk økonomi. 

I FPU ser vi frem til at sætte os sammen med regeringen for at finde en forsvarlig måde at åbne landets grænser på. Danskerne skal kunne flyve ud i verden på ferie og på erhvervsrejser, så snart det er sundhedsmæssigt forsvarligt, så vi kan få genskabt de tusindvis af arbejdspladser i luftfart, som er helt essentielle for dansk økonomi, grønne ambitioner og for, at Danmark kan forblive en vigtig international spiller.

 

OTTE PUNKTER TIL AT KICKSTARTE DANSK LUFTFART

Støtte til genansættelse
De danske luftfartsselskaber har brug for økonomisk støtte til at genansætte piloter og kabineansatte, herunder dækning af udgifter til træning og sikkerhed 

Et vaccine-pas
Danmark skal hurtigst muligt give vaccinerede borgere et vaccine-pas. Samtidig skal vi bakke op om internationale løsninger

Negative tests for flyrejsende
Negative tests skal være et alternativ til vaccine-passet og give mulighed for at rejse

En plan/dato for genåbning af international luftfart
Luftfart har brug for langtidsplanlægning og vished. Vi skal have en åbningsdato at arbejde efter, såfremt vacciner og smittekontrol går som det skal

Rejsevejledninger
Danmark bør som udgangspunkt følge EU’s retningslinjer 

Rejsekorridorer
Danmark skal også lave bilaterale aftaler om rejsekorridorer til lande, der har kontrol med smitten

Lønkompensation og fastomkostningspakke
Disse bør gælde, indtil alle er vaccineret med det forbehold, at de kan udfases, hvis branchen når en vis aktivitet, fx 60 af normalen

Oprettelse af klimafond
Støtten til dansk luftfart er med til at sikre, at Danmark kan tage en grøn førerposition inden for luftfart. For at cementere denne position bør man oprette en klimafond