- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Stewardesse hårdt kvæstet ved turbulens

To besætningsmedlemmer på et regionalfly fra japanske J-Air blev tidligere på ugen kvæstet ved turbulens. Den ene fik et alvorligt hoftebrud, da hun ramte kabineloftet.

Det er ikke farligt at flyve, hvis man forholder sig til antallet af havarier sat i relation til det samlede antal flyvninger, der gennemføres hver dag året rundt over hele kloden.

Derimod kan det være farligt at være på arbejde i et fly eller at være passager i et fly, hvis man ikke har sædebæltet fastspændt, når det er påkrævet. Hvert år opstår der hyppige personskader på flypassagerer eller på besætningsmedlemmer på grund af pludseligt opstået turbulens på en flyvning.

Det var også tilfældet tirsdag i denne uge, da et Embraer E-170 regionalfly fra japanske J-Air var undervejs fra Yamagata til Tokyos Haneda-lufthavn med 35 passagerer og fire besætningsmedlemmer ombord.

Det 76 sæder store passagerfly var under indflyvning til Haneda Lufthavn, da voldsom turbulens pludselig indtraf med det resultat til følge, at de to stewardesser i kabinen ramte kabineloftet. Den ene pådrog sig et alvorligt brud på hoften, mens den anden slap med småskrammer.

Da flyet landede i Haneda Lufthavn omkring 20 minutter efter hændelsen, blev den alvorligt kvæstede stewardesse bragt til hospitalet.

Turbulens fra stort fly
Kaptajnen ombord på Embraer-flyet rapporterede efterfølgende, at turbulensen var opstået som følge af, at man kom for tæt på et stort fly. Den japanske havarikommission TSB har efterfølgende indledt en undersøgelse af hændelsen.

Turbulens fra større fly kan enten være “jetwash“, der er betegnelsen for de hastigt bevægende gasser, der kommer ud fra en jetmotor. Denne turbulens er dog ganske kortvarig.

Anderledes ser det ud med de såkaldte hvirvler, der opstår, når der er højt tryk under en vinge og lavt tryk over i forbindelse med starter. Denne type turbulens minder om “mini-tornadoer“ og kan forblive i luften i op til tre minutter efter, at et større fly er passeret.

En af de alvorligste ulykker med turbulens fra et andet fly fandt sted den 12. november 2001, da et Airbus A300-fly fra American Airlines forulykkede i Belle Harbor nær bydelen Queens i New York kort efter starten fra John F. Kennedy Airport.

Flyet havnede i turbulens efter et stort Boeing 747-fly fra Japan Airlines og en pilotfejl betød efterfølgende, at man tabte kontrollen over flyet, der styrtede til jorden, hvorved alle 260 ombordværende omkom.