- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Støttepartier har ikke opgivet tanken om flyskat

Regeringens tre støttepartier vil have flyafgifter med i forhandlingerne om næste års finanslov. Partierne har dog forskellige holdninger til, hvordan en eventuel afgift skal skrues sammen.

Som det er nu, så er flybrændstof undtaget for de afgifter, der eksempelvis betales på benzin til biler. Sådan bliver det dog ikke nødvendigvis ved med at være. I fremtiden kan luftfarten blive pålagt afgifter, og det kan føre til dyrere billetter. 

Tænketanken Concito har foretaget en række beregninger for Politiken. Beregningerne viser, at hvis flybrændstof bliver pålagt de samme afgifter som benzin, så vil prisen på en returbillet til Athen stige med 910 kroner, ligesom en billet til Paris bliver 555 kroner dyrere. 

Det peger en rundringning, som avisen har foretaget blandt regeringens tre støttepartier, på. Både Enhedslisten, SF og Radikale er klar til at tale om en eller anden form for afgift på flyrejser, når forhandlingerne om næste års finanslov går i gang. Partierne er dog ikke enige om, hvordan afgiften skal udformes. 

To forskellige tilgange
Enhedslisten og SF ønsker en fiskal afgift på flyrejser. Det vil betyde, at de midler, som hentes fra flyafgifterne, vil ende i statskassen. Radikale stiller sig derimod bag den model, som Luftfartens Klimapartnerskab foreslog sidste år. 

Modellen går ud på, at midlerne fra en flyafgift kanaliseres ind i en fond. Fondsmidlerne skal bruges på forske i og udvikle en egentlig produktion af bæredygtigt flybrændstof i Danmark. Den model har Concito tidligere rost.

I en skriftlig kommentar slår transportminister Benny Engelbrecht fast, at han mener, der skal en mere realistisk forståelse af prisen for grøn omstilling af luftfarten til, men henviser derudover til, at regeringen næste år kommer med en plan for flytrafikkens grønne omstilling. 

Et forkert signal
Bilkommissionen foreslog sidste år, at en fiskal afgift på flyrejser kunne hjælpe med at finansiere den grønne omstilling af personbiler. Kommissionen var sat i verden for at udarbejde en konkret strategi for, hvordan en grøn omstilling af biltrafikken kunne finde sted. 

Forslaget kom blot få måneder efter, at Luftfartens Klimapartnerskab havde afleveret sit oplæg til en klimafond. Branchedirektør Michael Svane fra Dansk Industri kaldte dengang Bilkommissionens forslag for “et meget forkert signal”.

“Vi er kommet med et forslag, så politikerne kunne vælge mellem en fiskal afgift eller grøn omstilling i en klimafond, hvor pengene bliver brugt en-til-en til udvikling. Hvis politikerne lytter til dette oplæg fra Bilkommissionen, risikerer man at lægge luftfartens klimafond i ruiner. Det er et meget forkert signal,” sagde Michael Svane til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler: 

Grøn tænketank roser dansk luftfarts klimaplan

VedvarendeEnergi foreslår flyafgifter i Danmark

“Passagerafgift på flyrejser vil være et fejlgreb”