- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Supplerende indtægter overstiger billetindtægter

Wizz Air kom ud af seneste kvartal med et underskud på 850 millioner kroner. Tabet blev begrænset af indtægter fra tillæg og gebyrer, der udgjorde næsten 55 procent af omsætningen.

Ungarske Wizz Air, der kalder sig Europas mest ekspansive flyselskab, har gennem det meste af 2020 været et af de selskaber, der  har været mest tilbageholdende med kapacitetsreduktioner.

Selskabet er tværtimod gået i offensiven i mange markeder, Det var også tilfældet i fjerde kvartal af 2020, der svarer til tredje kvartal i Wizz Air’s regnskabsår, der går fra 1. april til 31. marts. I det seneste kvartal er der åbnet baser i Oslo, Bari og Cardiff med henholdsvis fire fly i den norske hovedstadslufthavn samt et enkelt fly på de to øvrige baser.

Herudover er der blevet placeret yderligere to fly på den nye base i Abu Dhabi, der er blevet operativ den 15. januar i år. 

Supplerende indtægter er styrket
Selvom Wizz Air prøver at styrke sin markedsposition under coronakrisen, så er det ikke uden omkostninger. Således faldt omsætningen i seneste kvartal med næsten 77 procent til 149,9 millioner euro, hvilket svarer til 1.115 millioner danske kroner. Det skete som følge af et tilsvarende stort passagerfald.

”Wizz Air er fortsat med at fokusere på at styrke sin markedsposition og beskytte likviditet i tredje kvartal af finansåret 2020/21, hvor vedvarende rejserestriktioner var alvorlige forhindringer for flyrejser…Vi transporterede over 2,2 millioner passagerer med en belægning på 63,1 procent. Indtægten per udbudt sædekilometer faldt mindre end belægningsprocentens indvirkning, da vi optimerede den samlede omsætning per passager ved at levere en stærk præstation på de supplerende indtægter,” siger József Váradi, der er koncernchef for Wizz Air.

De supplerende indtægter, også kendt som ancillary revenues, udgjorde 81,6 millioner euro i kvartalet, hvilket svarer til næsten 55 procent af de samlede indtægter. Værdien af de solgte flybilletter udgjorde således kun 68,3 millioner euro, hvilket således ikke længere er hovedindtægten. I samme periode året før udgjorde de supplerende indtægter kun 47 procent af de samlede indtægter.

Vil være strukturel vinder
Krigskassen hos Wizz Air er ganske solid. Den 31. december 2020 rådede selskabet over en kontantreserve på næsten 9,0 milliarder kroner, og for 10 dage siden har selskabet hentet yderligere 3,7 milliarder kroner gennem et obligationslån.

“De initiativer, vi implementerer i vores forretning, har et meget entydigt fokus, der handler om at gøre det muligt for virksomheden at komme ud af COVID-19-situationen som en strukturel vinder. Vores ambition er at genstarte vores aktiviteter så snart rejserestriktionerne reducere og til enhver tid beskytte kundernes og medarbejdernes sundhed,” understreger József Váradi.

I løbet af det seneste år har Wizz Air udvidet flåden fra 120 til 137 fly, og alene i seneste kvartal er der kommet fem nye fly i flåden, henholdsvis fire Airbus A321neo og en A320neo. Med denne udvidelse er der i gennemsnit 203 sæder på samtlige 137 fly i flåden.

I det kommende sommertrafikprogram flyver Wizz Air efter planen til 11 destinationer fra Billund Lufthavn og seks destinationer fra Københavns Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air dropper tre danske ruter i 2021

Åbnede 200 nye ruter og tabte 800 millioner kroner

Wizz Air også ramt af svigtende efterspørgsel