- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sydbank: Widerøe eller Blue1 er i spil

Hvis SAS skal gøre sig håb om at sikre sig 2,6 mia. kroner ved frasalg af aktiver, vil enten Widerøe eller Blue1 være i spil, vurderer Sydbank i en analyse.

SAS blev tidligere på ugen tvunget til at meddele markedet, at selskabet vil forsøge at hente 2,6 mia. kroner ved frasalg af ikke-kerneaktiviteter.

Det har naturligvis givet øget næring til de mange spekulationer og gætterier i forhold til, hvilke aktiver der er på salgslisten.

SAS har tidligere bekræftet, at man vurderer muligheden for at frasælge eller outsource aktiviteterne i SAS Ground Handling. Men det er ikke nok, hvis man skal tro en anlyse fra Sydbank i kølvandet på børsmeddelelsen fra SAS.

“Frasalgspotentialet på 3 mia. svenske kroner indikerer efter vores vurdering, at enten Widerøe eller Blue1 kommer i spil – formentlig sammen med blandt andet SAS Ground Handling,“ hedder det i analysen, der er udarbejdet af senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Ifølge hans vurdering er Widerøe og Blue1 idag kerneaktiviteter for SAS. Sydbank mener, at Widerøe kan indbringe et sted mellem 1 og 1,5 mia. svenske kroner på gældfri basis, mens potentialet i Blue1 er noget mindre og maksimalt en halv milliard svenske kroner.

Ansatte vil købe selskabet
En række medarbejdere iWiderøe med piloten Ola Giæver i spidsen har sammen med en fremmed investor vist interesse for at overtage Widerøe, hvis SASbliver tvunget til at frasælge det norske regionale flyselskab.

“Min plan med at købe Widerøe er, at vi fortsat skal være i tæt samarbejde med SAS som i dag. Der er flere eksterne investorer, som står klar, ligesom en norsk storbank er klar med finansieringen til transaktionen. Prisen vil nok ligge over en milliard, men det afhænger af, hvilken aftale vi indgår. Hvis man fortsætter i tæt samarbejde, hvor vi leverer trafik til SAS, er prisen en anden, end hvis man vælger at sælge til en konkurrent, som SAS ikke vil have gavn af fremadrettet,“siger Ola Giæver til Berlingske Business.

Andre peger på, at Europas største regionale lavprisflyselskab Flybe kan være en mulighed. Selskabet har en ambition om øge tilstedeværelsen på det nordiske marked, og Widerøe ville passe godt ind i denne strategi.

Widerøe er i dag Nordens største regionale flyselskab med 1.400 medarbejdere og en årlig omsætning på 2,9 mia. norske kroner. Selskabet transporterer over2 mio. passagerer om året til og fra 40 lufthavne i Norge samt seks lufthavne i udlandet, heriblandt Københavns Lufthavn.

Der er i dag 39 fly i flåden, der alle er af typen Bombardier Dash-8 turboprop i forskellige versioner. Det gør Widerøe til en af verdens fem største operatører af Bombardier Dash-8 fly. Den suverænt største operatør af Bombardier Dash-8-Q400 fly er netop britiske Flybe.