- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Syv mio. A380-passagerer i europæisk lufthavn

Mere end syv millioner passagerer benyttede Airbus A380 til eller fra Heathrow Lufthavn i 2016, hvilket svarer til omkring 10 procent af lufthavnens samlede passagertal.

I 2007 blev Singapore Airlines det første luftfartselskab i verden til at modtage en Airbus A380, og sidenhen er mere end 100 mio. passagerer verden over blevet transporteret rundt i luften af verdens største passagerfly. To år senere blev Air France det første selskab i Europa til at benytte flyet på ruten mellem Paris og New York, men i dag har ingen europæiske lufthavne flere A380-destinationer end Heathrow Lufthavn.

Den største af de engelske hovedstadslufthavne har i alt 14 A380-destinationer fordelt på otte luftfartselskaber, og i 2016 rundede Heathrow så syv millioner passagerer med den største af Airbus-flyene. Det svarer til næsten 10 procent af lufthavnens samlede passagertal (76,7 mio. passagererer i 2016, red.), og dermed er udviklingen fortsat støt stigende fra otte procent i 2015 og seks procent i 2014.

”I og med, at trafikken fordobles hvert 15. år, og 90 procent af langdistancepassagererne rejser gennem 55 hub-lufthavne rundt omkring i Europa, er A380 det bedste fly til at håndtere stigende efterspørgsel, men samtidig undgå at belaste lufthavnen imens hub-operationerne øges,” siger Airbus’ driftskoncernchef John Leahy.

Leahy spår, at udviklingen fortsætter i dette år, så andelen af A380-passagerer udgør 12 procent af den samlede trafik ved udgangen af 2017. Samme udvikling forventes at ske i andre hub-lufthavne som Los Angeles International, New York-JFK, Hong Kong og Singapore.

Færre fly om året
Med en længde på 72 meter og et vingefang på 80 meter, er Airbus’ A380-flyet verdens største passagerfly. Den firemotorers dobbeltdækker er certificeret til at tage op til  868 passagerer fordelt med 330 på upper-deck og 568 passagerer i den nederste del af flyet. Samtidig har flyet en rækkevidde på 15.200 kilometer. 

I 2016 leverede Airbus 28 eksemplarer af flyet til diverse kunder, men flyproducenten vil nedbringe produktionen i 2017. Dette skyldes økonomiske og produktionsmæssige udfordringer hos Airbus, der har haft svært ved at få det hele til at hænge sammen i A380-projektet.

Emirates, der er Airbus’ største A380-kunde og stod for hele 17 af de leverede fly i 2016, har derfor fået udskudt leveringen af 12 nye A380-fly. Af disse skulle seks oprindeligt leveres i 2017, men de skydes et år, ligesom seks andre maskiner, der stod til levering i 2018 og dermed først vil stå klar i 2019. Det betyder, at Airbus fremover kun skal levere 12 fly om året, og dermed bedre kan balancere økonomien.

Ved årsskiftet havde Airbus i alt leveret 207 eksemplarer af flyet og det skønnes, at en A380 letter eller afgår hver to og et halvt minut et eller andet sted i verden.

 

Relaterede artikler:

Emirates accepterer udskudt levering af 12 A380-fly

Dropper ordre på 12 A380-fly

Arlanda har potentiale til A380-rute

Disse europæiske lufthavne har A380

Amsterdam bliver 8. europæiske A380-lufthavn