- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Thomas Cook raser over CPH’s nye madkoncept

CPH gør det nu nemmere for rejsende at købe mad i lufthavnen og tage det med i flyet. Det vækker vrede hos Thomas Cook Airlines, der ikke forstår, hvorfor lufthavnen skal konkurrere med sine kunder.

Københavns Lufthavn er i øjeblikket ved at introducere konceptet ”Food-to-fly”, hvor en række cafeer og restauranter i lufthavnen sælger forskellige retter, der er skræddersyet til, at de rejsende kan tage dem med ombord på flyet. Maden er valgt ud fra en betragtning om, at det skal være let at spise ombord, at det ikke skaber lugtgener, og at det kan emballeres på en hensigtsmæssig måde.

Det er dog ikke alle, der er lige begejstrede for lufthavnens nyeste tiltag. I stedet puster det til den næsten konstant ulmende utilfredshed med Københavns Lufthavn blandt flyselskaberne. De mener, at CPH ofte glemmer hvem, der er deres rigtige kunder. At det er flyselskaberne og ikke passagererne – det er flyselskabernes kunder. Uden flyselskaberne, ingen passagerer.

”Selv om vi er et flyselskab med hovedkvarter i CPH, er vi ikke forvent med at blive betragtet som kunde af Københavns Lufthavne, så vi er på ingen måde overrasket,” siger kommunikationschef Torben Andersen fra Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Tvangsindlagt til slalomløb
Charterflyselskabet, der flyver for Spies, sælger mad ombord på sine fly. Derfor er lufthavnens initiativ en direkte konkurrent, på samme måde, som lufthavnens taxfree-salg er en direkte konkurrent til salget ombord på Thomas Cook-flyene. Det er Torben Andersen dog ikke sikker på, at lufthavnen forstår.

”For nogle år siden blev vores gæster tvangsindlagt til et slalomløb gennem tax-free forretningen og nu dette. Jeg ved ikke om CPH forstår, at de er i direkte konkurrence med deres egne kunder. En sådan forretningsmoral vil man ikke se i andre selskaber, der ikke har en tilsvarende monopolstilling,” påpeger Torben Andersen og fortsætter:

”Tænk hvis et storcenter lejer et lokale ud til en bager – og derefter bygger en indgang til centret, hvor kunden først er tvungen gennem centrets egen bagerbutik inden de kommer til udlejerens dyrt betalte butik,” siger Torben Andersen.

Gøre til et problem
Hos Københavns Lufthavn forstår man ikke Thomas Cook Airlines Scandinavia’s indvendinger mod det nye koncept.

“Vi gør det selvfølgelig ikke for at gå i konkurrence med nogen. Jeg tror man skal passe på med at gøre det til et problem. Det er godt for passagererne, som efterspørger mere varieret mad,“ siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Han mener at Thomas Cook Airlines’ utilfredshed er en enlig svale.

“Jeg er glad for det ikke kendetegner alle vores kunder. Generelt “rater“ flyselskaberne os højt og er godt tilfredse,“ understreger Peter Krogsgaard.

Aamanns, Gorm’s, YO! Sushi, O’Learys, Baresso Coffee, FoodMarket, Le Sommelier, Caviar House & Prunier, Steff’s Place, og 7Eleven er de madsteder i Københavns Lufthavn, som tilbyder ”Food-to-fly”.

Foto: Ernst Tobisch / CPH.