- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

To Dreamlinere grounded med motorproblemer

Nye udfordringer for Boeing, efter at Singapore Airlines har sat to af selskabets 787-10 Dreamlinere på jorden med motorproblemer.

Problemerne hober sig op for den amerikanske flyproducent Boeing, efter at Singapore Airlines har grounded to af selskabets under ét år gamle Boeing 787-10 Dreamlinere på grund af motorproblemer. En rutinemæssig inspektion af motorerne afslørede revner i motorens turbineblade.

Det betyder, at Boeing denne gang kan skyde størsteparten af skylden over på motorproducenten, Rolls-Royce. Men det ændrer ikke på, at Boeing naturligvis igen må finde sig i negativ mediebevågenhed.

For hurtig nedslidning
Det er langt fra nyt, at de Boeing 787’ere, der er udstyret med motorer fra Rolls-Royce, har været plaget af for hurtig nedslidning af turbinebladene.

Det kritiske i denne sag er, at alle hidtidige motorproblemer har ramt Boeing 787-8 og 787-9 udstyret med den variant af Rolls-Royce-motoren, der hedder Trent 1000. Men de to 787-10 Dreamlinere, som Singapore Airlines nu har sat på jorden, har ifølge Singapore-avisen, The Straits Times, begge en opdateret udgave af motoren, kaldet Trent 1000 TEN, monteret.

Og det er første gang, at den opgraderede motortype bliver ramt af den samme fejl som den tidligere udgave af Trent 1000-motoren.

Problematisk og dyrt
Og det kan vise sig at være meget problematisk – og dyrt – for Rolls-Royce, for en del flyselskaber har allerede opgraderet til Trent 1000 TEN på flere 787’ere. Blandt andet Norwegian, der så sent som i januar sidste år annoncerede, at man opgraderede til Trent 1000 TEN på 13 af selskabets 787-9.

Udgiften til opgradering af motorerne på Norwegians Dreamlinere blev afholdt af Rolls-Royce. I 2017 oplyste Rolls-Royce, at omkring 500 Trent 1000 verden over havde behov for ekstra vedligehold for at løse problemer med for hurtig nedslidning.

Rolls-Royce har, som CHECK-IN.dk tidligere har fortalt, arbejdet ihærdigt på at finde en løsning på problemerne med nedslidning af rotorbladene. Sidste år annoncerede Rolls-Royce, at man ville teste en ny type rotorblad, der skulle have en forbedret holdbarhed, og motorproducenten har endvidere tredoblet inspektionen af de Trent-motorer, der er i drift.

Singapore Airlines var sidste år det første flyselskab, der tog Boeings 787-10 i brug. Selskabet har indtil videre ni styk 787-10 i sin flåde, og de bliver blandt andet brugt på ruter fra Singapore til Bangkok, Denpasar (Bali), Fukuoka, Ho Chi Minh City, Manila, Nagoya, New Delhi, Osaka, Perth, Taipei og Tokyo (Narita).

Relaterede links:

Rolls-Royce på vej med løsning på motorproblem

Norwegian skal opgradere motorer på 21 fly

Første Boeing 787-10 til Singapore Airlines