- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

To SAS-langdistancefly på jorden

Tirsdag stod to SAS-langdistancefly på jorden. Et fly befandt sig i Chicago med en teknisk fejl, mens et andet fly i København ventede på at få skiftet en motor. Problemerne har indtil videre ført til fire aflysninger.

Det er ikke kun Norwegian, der af og til har tekniske problemer med langdistanceflyene. Tirsdag stod to langdistancefly fra SAS således på jorden med tekniske problemer.

Mandag aften måtte SAS aflyse flightSK946 fra Chicago til Stockholm, da Airbus A330-flyet havde fået tekniske problemer i O´Hare lufthavnen. Den oprindelige afgang var planlagt til kl. 16.25, og i første omgang udsatte SAS flyvningen til kl. 19.00 for efterfølgende helt at annullere.

Det betød samtidig, at flight SK945 fra Stockholm til Chicago måtte annulleres tirsdag formiddag. SAS oplyser, at passagererne i stedet blev ombooket via København.

Et uheld kommer sjældent alene. Således måtte SAS også annullere tirsdagens afgang fra København til Tokyo, da en motor på et Airbus A340-fly skulle udskiftes. Dermed bliver returflyvningen fra Tokyo til København i dag onsdag også annulleret.

“Vi har ombooket passagererne til og fra Tokyo til andre flyselskaber,“ oplyser pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

SAS: Ekstraordinære omstændigheder
SAS-aflysningerne kommer samtidig med debatten om den af flyselskaberne forhadte 261-forordning. I henhold til forordningen skal passagererne have en kompensation på 600 euro, hvis flyet er blevet forsinket i mere end tre timer, såfremt det ikke er begrundet i ekstraordinære omstændigheder.

Hos SAS mener man, at eksemplet med et motorskifte er udtryk for ekstraordinære omstændigheder.

“Når vi som flyselskab foretager de eftersyn af flyene, som vi er forpligtede til, vil alle tekniske udfordringer være ekstraordinære. Vi ønsker at flyve sikkert og at kunne træffe de rigtige dispositioner, og vi har bestemt ingen interesse i at forsinke vores fly, da det ødelægger vort trafikprogram,“ understreger pressechefen.

SAS er især blevet udfordret af de særlige “no cure – no pay“ selskaber, der forsøger at hente kompensationer på vegne af flyrejsende, der har været involveret i forsinkelser eller aflysninger. I flere tilfælde har retslige instanser underkendt flyselskaberne fortolkning af, hvad der kan betegnes som ekstraordinære hændelser.

“Det er betænkeligt, at EU-forordningen ikke er mere præcis på dette område,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen.