- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Transportministeren dikterer nye servicemål i CPH

Københavns Lufthavn får nye servicemål, der skal gøre ventetiderne i sikkerhedskontrollen kortere og mere forudsigelige.

Passagerer i Københavns Lufthavn kan snart se frem til at slippe hurtigere gennem sikkerhedstjekket og ud til butikker og restauranter på den anden side.

Den danske transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen har nemlig fastsat nye servicemål for ventetiden i sikkerhedskontrollen. Det sker for at mindske ventetiden og samtidig gøre det mere forudsigeligt, hvor lang tid man skal bruge ved tjekket.

Ventetiderne var ofte lange og uforudsigelige i løbet af 2016. Det fik regeringen til at formulere en luftfartsstrategi i 2017, som skulle få ventetiderne ned, og at der samtidig skulle formuleres deciderede servicemål for ventetiderne i sikkerhedskontrollen.

Ventetid under fem minutter
I løbet af 2018 har ventetiderne været langt kortere, og det har været mere forudsigeligt, hvor lang tid man skal bruge i sikkerhedskontrollen. Det sker som resultat af øget fokus på emnet, og at Københavns Lufthavn har udvidet pladsen til sikkerhedskontrol.

Ole Birk Olesen vil imidlertid gøre alt for at sikre, at der fortsat vil være korte og forudsigelige ventetider i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn, og han har derfor dikteret to nye og konkrete servicemål.

De to servicemål lyder: ”Den gennemsnitlige ventetid for passagererne i en kalenderuge skal være under fem minutter.” Og: ”Maksimalt to procent af tidsintervallerne i en kalenderuge må have en ventetid over 15 minutter, svarende til, at minimum 98 procent af alle ventetider skal være under 15 minutter.”

De nye servicemål skærper kravene til ventetiden i sikkerhedskontrollen. De hidtidige krav har været aftalt mellem flyselskaberne og Københavns Lufthavn.

Lange køer vil ske sjældent
Transportministeren vil ikke gøre kravene endnu skrappere, da det ville betyde uforholdsmæssigt mange flere medarbejdere i sikkerhedskontrollen. Et sådant træk ville gøre flyrejserne dyrere for passagererne, og Københavns Lufthavn vil blive sat i en dårligere konkurrencesituation.

”Med de nye og skærpede servicemål kan passagererne generelt regne med en hurtig betjening i sikkerhedskontrollen, og længere køer vil kun være en risiko ved helt særlige spidsbelastninger. Jeg har lagt vægt på at sikre passagererne korte og forudsigelige ventetider uden at gøre målene så skrappe, at sikkerhedskontrollen bliver unødigt dyr til skade for billetpriserne,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Luftfartsbranchen har været inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af de to nye servicemål. En lang række flyselskaber og selve Københavns Lufthavn har deltaget aktivt i arbejdet ved gennem en høring at komme med deres input til servicemålene.

Ole Birk Olesen forventer, at de nye servicemål for sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn træder i kraft den 1. januar 2019.

 

Relaterede artikler:

CPH: En lufthavn for nutiden og fremtiden

Fik tre knive gennem sikkerhedskontrollen i CPH

CPH udvider sikkerhedskontrol markant

CPH ændrer målemetode i sikkerhedskontrollen

CPH tager ny gangbro i brug i Terminal 3