- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Tre års underskud: 250 millioner kroner

Aarhus Airport har atter landet et regnskab med blodrøde tal, og med et minus på 82,3 millioner kroner i 2024 har lufthavnen tabt en kvart milliard kroner på tre år. Der er likviditet frem til begyndelsen af oktober.

Den 30. juni er absolut seneste frist for virksomhedernes indlevering af regnskaber fra 2024 til Erhvervsstyrelsen, og denne frist har Aarhus Airport haft brug for at udnytte fuldt ud, idet regnskabet tilsyneladende først er blevet klar nu.

Bundlinjen viser et underskud på 82,3 millioner, hvilket er på linje med resultaterne i 2022 og 2023. Samlet løber underskuddet for de seneste tre år op i en kvart milliard kroner.

“Resultatet afspejler de fortsatte investeringer i lufthavnens omfattende forandringsproces. Siden 2019 har Aarhus Airport gennemført en transformation til en lufthavn af international standard med blandt andet ny terminal, lufthavnshotel og skylounge,” hedder det i en pressemeddelelse, hvor prisen på modernisereingen er sat til 240 millioner kroner.

Ifølge lufthavnen var der forventet et underskud på mellem 80 og 90 millioner kroner, selvom der ikke blev sat præcise tal på, da regnskabet for 2023 blev godkendt. Her hed det, at der budgetteres med “et større negativt resultat”, og at der først forventes positive resultater i 2026.

Forudsætningerne var baseret på en passagervækst på 10 procent fra 2023 til 2024, men det endte i stedet med en tilbagegang på seks procent.

Forbedring i driftsresultatet
Selvom Aarhus Airport stadig har blodrøde tal på bundlinjen, så kan man glæde sig over, at der i 2024 var forbedringer i driftsresultatet. 

Ifølge lufthavnen landede EBITDA,  hvilket er overskud før finansielle omkostninger og afskrivninger, i 2024 på minus 49,2 millioner kroner mod forventninger om et driftsunderskud på mellem 50 og 55 millioner kroner.

”Up-frontinvesteringen har gearet lufthavnen til at tjene penge inden for forretningsområder som hotel, shopping, restauration og parkering. Det er betydelige indtægtskilder, som på sigt skal bidrage positivt til lufthavnens samlede økonomi. Vi er meget tilfredse med allerede at se en økonomisk effekt af de attraktive faciliteter, som vi tilbyder passagerne”, siger Lars Dige Knudsen, som er bestyrelsesformand for Aarhus Airport.

Passagervækst på fem procent i 2025
Trods de finansielle udfordringer fastholder Aarhus Airport stædigt ambitionen om at tredoble passagertallet, men der oplyses ikke i pressemeddelelsen, hvornår dette ventes at ske. Men det ligger dog fast, at sidste års udmelding om positive resultater i 2026 er udsat til 2027.

”Vi har kalkuleret med røde tal i en årrække, men i modsætning til så meget andet infrastruktur har Aarhus Airport udsigt til at give overskud. Med afsæt i vores store investeringer og i takt med at passagertallet vokser, forventer vi allerede sorte tal på bundlinjen fra 2027,” lyder det fra Lars Dige Knudsen.

I 2025 forventer man en passagervækst på fem procent, hvormed passagertallet ventes af komme op i nærheden af 536.300.  Samtidig venter man et EBITADA-driftsresultat på minus 35 til 40 millioner kroner og et resultat før skat på 60 til 65 millioner kroner. Året efter i 2026 skulle EBITDA-resultatet være reduceret til et minus på mellem 15 og 20 millioner kroner.

Fremtiden ligger i hænderne på ny investor
Det fremgår i øvrigt af en pressemeddelelse, at lufthavnen er i en fremskreden due diligenceproces med Fairchild Denmark, der tidligere har tilkendegivet, at man ønsker at investere i den østjyske lufthavn med henblik på at sikre udviklingen inden for fragt og logistik.

Afklaringen om lufthavnens fremtid ligger således i hænderne på Fairchild Denmark, da afklaringen af dialogen er en nødvendighed for at sikre lufthavnens fortsatte drift.  I regnskabet oplyses, at det er forventningen, at en investeringsaftale kan blive indgået i løbet af tredje kvartal, og at der er likviditetstilsagn frem til primo oktober.

“Såfremt alle disse transaktioner mod forventning ikke gennemføres i 3. kvartal 2025 vil selskabets kapitalberedskab være opbrugt og der vil være væsentlig usikkerhed om selskabets fortsatte drift, medmindre der fremskaffes den fornødne kapital på anden vis,” hedder det i regnskabet.

 

Relaterede artikler:

Medie: Lukning af Aarhus Airport er en mulighed

Ny investor til Aarhus Airport er afsløret

Aarhus Airport udsætter breakeven til 2027