- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Trump vil overtage russer-fly

Donald Trump vil købe to Boeing 747-8 fly, der oprindeligt blev produceret til det nu konkursramte russiske flyselskab, Transaero Airlines.

I Mojave-ørkenen i det sydlige Californien er der på flykirkegården Logistics Airport Victorville opmagasineret utallige fly, der venter på deres videre skæbne. Enten er det ældre fly, der er taget ud af drift, indtil reservedelene skal sælges og flyene hugges op, eller også er det helt nye fly, hvor køber eller leasingtager af en eller anden årsag ikke kan tage mod flyene som planlagt.

Det er blandt andet tilfældet for to Boeing 747-8i, der i efteråret 2015 er produceret til det russiske flyselskab Transaero Airlines, der mistede driftstilladelsen den 26. oktober samme år, hvormed myndighederne indirekte udløste en i forvejen truende konkurs.. En del af selskabets fly er sidenhen blevet overtaget af Aeroflot, men de to nyproducerede jumbojets ville Aeroflot ikke overtage, da de tilsammen havde et officielt prisskilt på 760 mio. dollars, eller næsten 4,8 mia. danske kroner.

Flyene med registreringen N894BA og N895BA blev henholdsvis den 20. og 22. februar i år fløjet fra Paine Field i Everett, hvor Boeing producerer sine langdistancefly, til Victorville, hvor de har været opmagasineret, indtil Boeing Commercial Aircraft fandt en ny køber eller leasingtageren.

Trump vil overtage flyene
Den nye køber er ingen ringere end US Air Force, der blandt opererer de to Air Force One-præsidentfly, som står foran udskiftning. Præsident Donald Trump har flere gang påpeget, at de planlagte omkostninger til nye præsidentfly var alt for høje, hvorfor Boeing tilsyneladende har fundet en løsning, der bliver noget billigere for den amerikanske regering.

“Vi er i den afsluttende fase med at koordinere købet af to kommercielle Boeing 747-8 fly og forventer snart at kunne underskrive kontrakten,” siger Ann Stefanek, talsmand for US Air Force, ifølge amerikanske defenseone.com.

Det forventes ikke, at US Air Force vil oplyse, hvad man skal betale for de to fly, der ifølge den officielle prisliste hver koster 386,8 mio. dollars. Men den endelige pris vil altid afhænge af kunden og indretningen. Da Boeing samtidig er i den situation, at salget af nye Boeing 747-fly er gået i stå, vil en eksponering af flytypen via den amerikanske præsident understøtte markedsføringen, selvom jumboen fremover kun vil blive produceret som fragt- og VIP-fly.

“Vi arbejder stadig på, at kunne levere to Boeing 747-8 til US Air Force. Handelen fokuserer på at skabe størst mulig værdi for US Air Force og den lavest mulige pris for skatteyderne,” siger Caroline Hutcheson, der er talsmand for Boeing.

Avanceret udstyr
Når handelen bliver en realitet, vil det dog ikke være muligt at levere flyene efter en hurtig tur gennem malerhallen. Først skal flyene udstyres med avancerede kommunikationssystemer og defensive modforanstaltninger samt hærdning for at kunne modstå elektromagnetiske bølger forårsaget af en nuklear eksplosion.

Endelig skal flyet udstyres med nye kabiner med dertilhørende indretning, så der er plads til præsidenten, staben, pressen samt de ledsagende sikkerhedsfolk.

 

Relaterede artikler:

Slut med Boeing 747 som passagerfly

Det flyvende Hvide Hus

Boeing 747-8 bliver ny Air Force One

Dansk flyselskab på opgave for Det Hvide Hus

Her er præsidentkandidaternes fly