- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Turde ikke flyve med slovakiske Norwegian-piloter

En Norwegian-kabinebesætning nægtede at flyve videre med to slovakiske piloter, der lavede flere fejl på en flyvning fra Kristiansand til Oslo.

Hele den internationale pilotbranche er i disse dage optaget af en skrækindjagende historie fra Norge, hvor to slovakiske piloter på et Norwegian-fly, opereret på slovakisk driftstilladelse og med norsk kabinepersonale, angiveligt skulle have bragt både passagerer og den øvrige besætning i fare ved flere fejldispositioner i forbindelse med en flyvning mellem Kristiansand og Oslo. Det er det respekterede og pålidelige luftfartsmedie The Aviation Herald, der har fået indsigt i hændelsen fra flere af hinanden uafhængige kilder.

Der er tale om en hændelse med et Boeing 737-800 fly med registreringen LN-NII, der siden juni måned har været på en såkaldt damp-lease fra det slovakiske flyselskab Go2Sky. Flyet tilhører Norwegian og er i det norske lavprisflyselskabs bemaling. Det slovakiske selskab har leaset flyet fra Norwegian og tilbudt at operere det for Norwegian med slovakisk ansatte piloter, mens Norwegian selv skal bemande kabinen.

Hændelsen indtraf fredag den 4. november, hvor LN-NII skulle flyve som rutenummer DY277 fra Kristiansand til Oslo kl. 17.40. Der var dog forinden opstået en forsinkelse på omkring to timer, hvilket angiveligt var som følge af problemer med slots (start- og landingstilladelser i lufthavnene, red.). Da flyet endelig kom afsted, kørte det ud på Kjevik-lufthavnens bane 04 og begyndte at accelerere. Umiddelbart efter afbrød piloterne starten omkring 230 meter nede af den 2.030 meter lange bane. Der havde tilsyneladende været en såkaldt “take off configuration” advarsel, hvorfor piloterne uvist af hvilke årsager øjeblikkeligt slukkede begge motorer.

Den danske flypioner er halehelt på LN-NII, der opereres af slovakiske Go2Sky. (Foto: Norwegian)

Den danske flypioner J.C.H. Ellehammer er halehelt på LN-NII, der opereres af slovakiske Go2Sky. (Foto: Norwegian)

Samtidig blev der helt mørkt i kabinen, da strømmen forsvandt. Et medlem af kabinepersonalet spurgte i cockpittet, hvad der var sket, men fik tilsyneladende ikke et brugbart svar som følge af sprogproblemer. I mellemtiden gik kabinepersonalet rundt i flyets midtergang og forsøgte at berolige passagererne, hvoraf flere var utrygge og ønskede at blive sat af igen. Efter et par minutter kom strømmen tilbage, da først generatoren og herefter motorerne blev genstartet, og pludselig rullede flyet ud af startbanen uden yderligere varsel, mens kabinepersonalet stod i midtergangen. Der havde ikke været tid til foretage en ny beregning af starten og kravet til banelængde, og piloterne vidste principielt ikke, hvor langt inde på banen, at flyet var stoppet.

Alarm i cockpittet
Da flyet var kommet i luften stoppede opstigningen i 15.000 fods højde (4.600 meter, red.), hvilket er omkring halvdelen af den højde, som flyet normalt flyver i. Den disposition traf piloterne angiveligt, da en alarm pludselig blev aktiveret i cockpittet. Alarmen fortsatte og kunne også høres tydeligt i kabinen, hvorefter kabinepersonalet kaldte op til cockpittet, men fik ikke svar. Herefter besluttede de sig for, at sikre, at piloterne i cockpittet var ved bevidsthed. Da kabinechefen tastede nødkoden på døren til cockpittet, kom styrmanden ud i det samme, men han gav ingen forklaring til kabinepersonalet.

Alarmen i cockpittet indikerede angiveligt, at kabinetrykket ikke var korrekt. Kabinepersonalet blev usikre på hele situationen og valgte at tilslutte deres iltmasker til de bærbare oxygen-flasker i kabinen samtidig med, at passagererne blev mere urolige, da de fornemmede, at ikke alt var, som det skulle være.

Da flyet landede i Oslo insisterede kabinepersonalet på, at piloterne skulle give passagererne en forklaring på, hvad der var sket, men den efterfølgende annoncering var svær at forstå for både passagerer og besætning. Der blev nævnt noget om, at der var blevet trykket på en forkert kontakt. Efter landingen i Oslo besluttede kabinepersonalet at forlade flyet før afslutningen af dagens vagtprogram, da man ikke ønskede at fortsætte arbejdet sammen med de to slovakiske piloter i cockpittet.

Norwegian: Sikkerheden blev varetaget
Hændelsen har været kendt hos ansatte i Norwegian og i luftfartskredse i Skandinavien igennem nogen tid. Ubekræftede forlydender vil vide, at mange af Norwegians kabineansatte har nægtet at tage vagter på LN-NII med de slovakiske piloter i cockpittet. Efterfølgende skulle Norwegian angiveligt i flere tilfælde have tvunget kabinepersonalet til at arbejde på flyet.

The Aviation Herald, der har gjort sagen kendt, har gennem flere uger forgæves forsøgt at få en kommentar fra Luftfartstilsynet i forhold til den konkrete undersøgelse. Det lykkedes dog tirsdag med følgende melding:

“Denne hændelse er blevet indrapporteret i henhold til regulativ 376/2014, hvilket vil sige til den kompetente myndighed for AOC-indehaveren Go2Sky (de slovakiske luftfartsmyndigheder, red.). Luftfartstilsynet kender til hændelsen, og vi skal sikre, at Norwegian tager hånd om de relevante forhold, der er opstået i forbindelse med denne hændelse.”

Hos Norwegian kan man ikke genkende billedet af, at sikkerheden for passagerer og besætning blev kompromitteret på den omtalte flyvning.

“Sikkerheden er altid Norwegians første prioritet og hele rygraden i vores forretning. Vi er stolte af de erfarne og professionelle piloter, der flyver for os. Denne hændelse er blevet undersøgt, og det er konkluderet, at sikkerheden for vores passagerer og besætning blev varetaget. Vi ser imidlertid, at kommunikationen om bord ikke var ideel, hvilket er noget, vi nu ser på internt,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Informationschefen ønsker ikke at kommentere på, hvorvidt kabinebesætninger fra Norwegian i dag tvinges til at flyve med de slovakiske piloter om bord på LN-NII.

 

Relaterede artikler:

Norwegian-fly opereres af slovakisk flyselskab