- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Tyrkiet-Eksperten holder på pengene

Rejsearrangøren Scanway/Tyrkiet-Eksperten har hidtil ikke kunnet gennemføre omkring 250 solgte Thailand-rejser på grund af manglende tilslutning. Kunderne får løbende meddelelse om aflysningen og typisk senest 3 uger før afrejse. Det sker angiveligt for at undgå at tømme selskabets pengekasse ved en samlet tilbagebetaling på en gang.

Har man bestilt en rejse til Phuket i Thailand med Scanway/Tyrkiet-Eksperten frem til den 11. marts 2012, er der stor sandsynlighed for, at man ikke kan komme afsted som planlagt.

Rejsearrangøren har nemlig aflyst samtlige afgange fra midten af december frem til udgangen af januar månedpå grund af manglende tilslutning. Det har indtil videre påvirket omkring 250 rejsende ifølge bureauets egne oplysninger.

“Salget til Thailand i vintersæsonen 2011/12 har været en ren katastrofe. Hvis markedsforholdene bliver bedre, vil vi forsøge at gennemføre rejserne fra begyndelsen af februar måned, men der er voldsom priskrig på Thailand lige nu,“ siger salgsdirektør Deniz Jensen fra Scanway/Tyrkiet-Eksperten.

Men forhåbningerne om at genoptage rejserne kan ligge et meget lille sted. Alle rejser står på selskabets hjemmeside med koden “UDS“, hvilket betyder udsolgt. Og det virker bestemt ikke fremmende for yderligere salg, der kan sikre gennemførelse af rejserne.

Besked 3 uger før afrejse

Kunder, der har bestilt rejser til Thailand med Tyrkiet-Eksperten får ikke besked om de aflyste rejser før tidligst omkring 3 uger før afrejse. Det oplyser kunder hos Tyrkiet-Eksperten, som CHECK-IN har talt med. Det bekræftes også af kilder tæt på rejsearrangøren.

Årsagen til dentrinvise information om de aflyste rejser, ligger angiveligt i det forhold, at Tyrkiet-Eksperten er forpligtet til at ombooke til et andet rejsemål, eller tilbagebetale det indbetalte beløb, hvis kunderne ønsker det.

Såfremt Tyrkiet-Eksperten på en gang tog beslutning om oginformerede om samtlige aflysninger, ville der blive et stort kontant beløb at refundere til de mange Thailand-kunder, der ville have pengene tilbage.

Bogholderi arbejder på højtryk

En større tilbagebetalingvil angiveligt være svært for Tyrkiet-Eksperten, da kilder tæt på bureauet oplyser, at lønudbetalingen til de ansatteflere gange har været forsinketi de seneste måneder. Det kan være tegn på, at pengekassen lige nuikke just bugnerhos Tyrkiet-Eksperten,og det tager da også længere tid end sædvanligt at få penge tilbage fra rejsearrangøren.

“Det er rigtig mange, der skal have penge tilbage, så vort bogholderi arbejder på højtryk i øjeblikket,“ siger Deniz Jensen i en kommentar til, at flere kunder oplyser, at det kan tage lang tid at få pengene returfor de aflyste rejser.

Deniz Jensen siger i en kommentar til informationerne om, at lønudbetalingen til de ansatte har været forsinket i de seneste måneder.

“Om vinteren er det lidt hårdere tider end om sommeren. Men de påstande er helt ude i skoven.“

Køber erstatningsrejser hos Spies

Mens Scanway/Tyrkiet-Eksperten venter på bedre tider, således at Thailand-rejserne med det chartrede lettiske flyselskab SmartLynx Airlines måske kan gennemføres, har man valgt at købe pladser til nogle af kunderne hos konkurrenten Spies, der anvender Thomas Cook Airlines som flyselskab.

Det er sket på afgangene fra København til Phuketden 8., 13., 22. og 27. januar samt igen den 10. februar.

Alternativt har kunderne fået tilbud om at ombooke til rejsemål som Goa, Tyrkiet, Egypten eller Gran Canaria.

Scanway/Tyrkiet-Eksperten har løbende haft den tvivlsomme ære at være øverst på listen over de rejsearrangører, der klages oftest over. Det fik blandt andet DR´s forbrugermagasin “Kontant“ til i april 2010 at stille skarpt på rejsearrangøren og forretningsmetoderne.