- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Tysk afrejseskat ventes klar til 1. januar

Den foreslåede tyske afrejseskat rykker nærmere. Det kan betyde, at alle tyske indenrigsflyrejser stiger med 26 € (ca. 195 kr.) for en returbillet. Formanden for den tyske rejsebureauforening frygter at mange tyske rejsende i stedet vil benytte lufthavnene i nabolandene - herunder Danmark.

Den tyske afrejseskat rykker nærmere. Nu er der sat konkrete beløb og nærmere vilkår på forslaget, som ventes vedtaget til ikrafttræden den 1. januar 2011.

Hvis forslaget vedtages skal hver afrejse fra tyske lufthavne pålægges en afgift på 13 € (ca. 97 kr.) for alle strækninger op til 2.500 km. På længere rejser over 2.500 kmskal der betales det dobbelte – altså 26 € (ca. 195 kr.). Transitrejser er dog undtaget fra afgiften, således at der ikke skal betales ekstra for at rejse fra Danmark via Tyskland.

Den tyske rejsebranche er naturligvisimod forbundsregeringens forslag om den nye afrejseskat. Det blev bekræftet af Klaus Laepple, formanden for den tyske rejsebureauforening Deutschen ReiseVerbands (DRV)ved en fagdrøftelse i SPD’s gruppetorsdag den 15. julii Berlin.

“Forslaget fra forbundsregeringens nationale flyvekontrol, vil få alvorlige konsekvenser for vores økonomi. For det førstebliver detbetydeligt dyrere at flyve. For det andet vil titusinder af arbejdspladser i Tyskland komme i fare.En betydelig stigning i udgifterne tilflyrejser fra Tyskland, vil få mangerejsende til at benytte lufthavne i nabolandene, “understregede Laepple ved konsultationen hos den socialdemokratiske gruppe.

Den tyske regering forventer at spare 1 mia. € gennem forslaget om den nye afrejseskat. Det er en del af en samlet national spareplan på i alt 82 mia. €, der skal effektureres frem til 2014.

Forslaget har afstedkommet store protester fra bl.a. IATA, mens det tyske lavprisflyselskab Germanwings med hovedbase i Köln-Bonn lufthavnen truer med at flytte selskabetsaktiviteter til Holland for at sikre denfortsatte konkurrencedygtighed i det europæiske lavprismarked.