- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Uåbnet Berlin-lufthavn planlægger udvidelse

Endnu inden den skandaleramte Berlin Brandenburg-storlufthavn er åbnet har bestyrelsen sat gang i arbejdet med at planlægge opførelsen af en ny terminal.

Berlins nye skandaleramte storlufthavn Brandenburg åbner sandsynligvis først om godt et år i anden halvdel af 2017. Men det forhindrer ikke lufthavnens bestyrelse i at kigge fremad. Således har bestyrelsen fornylig besluttet at sætte gang i planlægningen af en udvidelse af lufthavnen, der oprindeligt skulle være taget i brug i 2011.

Sagen er nemlig den, at Berlin Brandenburg ved sin åbning vil have en kapacitet på 27 mio. passagerer om året. Men de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, som Brandenburg skal afløse, havde i 2015 omkring 29,5 mio. passagerer. Og især Berlin Schönefeld, der ligger nord for den nye lufthavn, oplever stor vækst blandt andet qua en ny Ryanair-base. Således voksede Schönefelds trafik med 16,9 procent i 2015 i forhold til 2014.

Bestyrelsen har derfor besluttet at igangsætte arbejdet med at planlægge opførelsen af en ny terminal, der skal kunne håndtere otte millioner passagerer. Terminalen bliver en forlængelse af lufthavnens nordlige finger. Tidligere har det også været på tale at opføre en særlig lavpristerminal adskilt fra resten af lufthavnen. Den plan er indtil videre tilsyneladende lagt på hylden.

Længere ude i horisonten kan der blive tale om at udvide lufthavnen med en tredje landingsbane og flere satellitterminaler, der skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere op mod 50 millioner passagerer.

Stærkt og forenet Tyskland
Her og nu handler det dog i første omgang om overhovedet at få taget lufthavnen i brug. Det har det indtil videre knebet gevaldigt med. Den planlagte åbning den 30. oktober 2011 blev i første omgang udskudt til 3. juni 2012. En dato som luftfartsselskaber og alle andre aktører i de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, navigerede efter. Alt var klar til den store operation, som det er at flytte fra en lufthavn til en anden samtidig med at man opretholder trafikprogrammet.

Den tyske bundeskansler Angela Merkel havde skrevet datoen ind i sin kalender og gjort klar til at komme og klippe snoren til den nye storlufthavn, som ville være endnu et vidnesbyrd om et stærkt og forenet Tyskland. Tegel var oprindeligt Vestberlins lufthavn, mens Schönefeld lå i Østtyskland.

Holdt ikke stik
Men 14 dage før indvielsen satte brandmyndighederne foden ned. Udluftningen i de store glasbeklædte lufthavnsterminaler var ganske enkel god nok til at kunne suge røg væk i tilstrækkelig grad i tilfælde af en brand.

Lige siden har ingeniører og arkitekter kæmpet med at finde en løsning på udluftningsproblemerne. Samtidig har lufthavnens bestyrelse og bystyret i Berlin, som ejer en del af lufthavnen, igen og igen kommet med udmeldinger om forventede åbningsdato – for så at udskyde det igen.

Først hed det marts 2013. I efteråret 2012 blev det rykket på ny til den 27. oktober 2013 til vinterfartplanernes ikrafttræden. Og i januar 2013 blev det udskudt på ubestemt tid. Siden da har der været tale om en mini-åbning med kun omkring 10 daglige afgange i en indkøringsperiode. Den plan blev imidlertid lagt i skuffen igen. I feburar 2014 vurderede lufthavnens nye bestyrelsesformand, tidligere airberlin-direktøer Hartmut Mehdorn, at en åbning i 2016 kunne være sandsynlig.

Det kom dog heller ikke til at holde stik. I december 2014 sagde lufthavnens bestyrelse, at en åbning i andet halvår 2017 var sandsynlig. Det er ikke blevet ændret siden.

 

Relaterede artikler:

Berlin-lufthavne blandt verdens 10 dårligste

Ny Berlin-lufthavn åbner i 2. halvår af 2017

Ingen vil hjælpe Berlins skandalelufthavn

Bedrageri og leverandørkonkurs truer lufthavn