- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Udfordrer hotelmarked med prisgaranti

Crowne Plaza Copenhagen Towers har udfordret hotelmarkedet ved at tilbyde en prisgaranti med første overnatning gratis, hvis man kan finde en billigere overnatning på andre hjemmesider end hotellets egen. Det kunne CHECK-IN, da vi satte os for at afprøve garantien.

Det klimavenlige hotelCrowne Plaza Copenhagen Towers er i disse dage i centrum for Socialdemokraternes forhandlinger med Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om grundlaget for en ny regering.

Mens politikerne har deres egne udfordringer at slås med, vil hoteldirektør Allan L. Agerholm i stedet udfordre hotelmarkedet, som det hedder i en pressemeddelelse.

Crowne Plaza Copenhagen Towers vil nemlig udstede en prisgaranti, der sikrer gæsterne markedets laveste pris ved bestillingpå Crowne Plazas egen hjemmeside.

“Skulle en gæst mod forventning finde en lavere værelsespris på Crowne Plaza på et andet website end hotellets eget, så bliver den første overnatning gratis – og prisen på de følgende overnatninger vil blive matchet med den lavere pris,“ hedder det i pressemeddelelsen.

Denne påstand satte vi os for atefterprøve på redaktionen.

Billigst hos Skoosh.com

Ved søgning på en overnatning med ankomst den 6. december og afrejse igen den 7. december, tilbyder Crowne Plaza Copenhagen Towers en pris på 1.203 kroner ved direkte booking.

Laver man en tilsvarende søgning på rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk får man oplyst en pris på 947 kroner, omregnet fra 172,51 dollars fra den britiskehotelsite www.skoosh.com.

Man sparer således 256 kroner pr. nat ved at bestille overnatning hos den britiske udbyder fremfor at tilgå Crowne Plazas hjemmeside.

Hertil siger administrerende direktør Allan L. Agerholm: “Der er ikke altid, at man rent faktisk kan foretage bookingen til de priser, som bliver oplyst hos en lang række af de mindre seriøse hotelsites.“

CHECK-IN har efterfølgende forsøgt at foretage bookingen hos skoosh.com og har da ogsåfået bekræftet såvel booking som pris.

“Jeg vil med det samme reservationen kommer ind hos ostage kontakt med skoosh.com for at finde ud af, hvorfor man sælger til en pris, der ikke bør være tilgængelig i åbent salg. Formålet med prisgarantien er netop at få identificeret og luget ud i de rejsehjemmesider, der sælger til priser, der ikke er tilgængelige i det frie marked,“ siger Allan L. Agerholm.

Men Allan Agerholm er skeptisk overfor, hvorvidt reservationen egentligt er bekræftet. Fire timer efter bookingen er foretaget hos skoosh.com, er den endnu ikke dukket op i Crowne Plazas systemer. “Dette bekræfter min mistanke om, at skoosh.com endnu engang har solgt et værelse som de ikke har tilgængeligt. Det er som sagt ikke første gang at vi har problemer med dem,“ konstaterer hoteldirektøren.

Hos skoosh.comoplyser man derimod overfor CHECK-IN, at reservationen er foretaget på baggrund af et såkaldt “allotment“, hvor et bestemt antal værelser er tildelt til en aftalt pris og løbende bliver navnerapporteret i takt med salget.

Kan ikke kontrollere distributionen

Hos rejsesøgemaskinen Travelmarket, der eksponerer priserne fra skoosh.com og en lang række af andre hotelsites, siger administrerende direktør Ole Stouby: ”Hotellerne kan ikke kontrollere distributionen, idet de er blevet afhængige af de store internet-hotelsites. Disse hotelsiteshar en stor magt, idet de repræsenterer millioner af overnatninger.“

Han afviser samtidig, at skoosh.com skulle være blandt de useriøse operatører. Det lader da også til, at kunderne får de priser, der bliver oplyst på sitet. Men strategien med at sælge lukkede priser i et åbent markedfalder naturligvis ikke i god smag hos hotellerne, der forsøger at optimere RevPAR (Revenue per available room).

“Vi har priser fra 34 hoteloperatører i vores søgemaskine. Eksemplet viser, at forbrugerne har ubetinget fordel af at bruge en søgemaskine som vores, fordi man får adgang til lukkede priser, som det er tilfældet her.“

Det er ikke alene Crowne Plaza-hotellet i København, der udbyder den særlige prisgaranti.Crowne Plaza er en del af IHG (InterContinental Hotels Group) som er verdens største hotelkæde. Og der er en gratis overnatning at hente på alle kædens hoteller, hvis man finder en lavere pris på en konkurrerende hjemmeside.