- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Udsolgt flyvning efter 906 dages pause

Sun-Air har ikke fløjet ruteflyvning mellem Billund og London City Airport siden 11. marts 2020. Mandag vendte selskabet tilbage på ruten, og der var ikke ét ledigt sæde i den lille Dornier-jet.

Mandag morgen kl. 08.36 lettede en 32-sæders Dornier 328JET fra Billund Lufthavn med kurs mod London City Airport. Bag flyvningen stod Billund-selskabet Sun-Air, der dermed kunne genoptage ruteflyvninger fra den vestdanske lufthavn efter to og et halvt års pause som følge af coronapandemien.

Selskabets bestyrelsesformand og stifter Niels Sundberg har ventet på, at forretningsrejsemarkedet skulle blive robust nok, før Sun-Air skulle genoptage flyvningerne som franchisepartner for British Airways.

At dømme efter første afgang, der var helt udsolgt, er det et produkt, som markedet har ventet på skulle komme tilbage. Belægningen blev dog også hjulpet godt på vej af rejsende til ABBA Voyage-showet.

“Det er en stor dag for os og selskabet, og vi har i den grad fået ånden tilbage. Der er en rimelig belægning i de kommende dage, så vi er tilfredse. Men der er stadig ledige sæder,” siger Niels Sundberg til Check-in.dk.

Seks ugentlige afgange
Sun-Air vil i første omgang flyve seks ugentlige afgange til den bynære lufthavn i det østlige London tæt ved Canary Wharf i Docklands-området. Fra mandag til torsdag flyver der en morgentur fra Billund, og onsdag og torsdag er der også blevet plads til en aftentur.

Men er der efterspørgsel nok, er selskabet klar til at øge frekvenserne, så der kan blive dobbelt daglige flyvninger på samtlige hverdage, lover bestyrelsesformanden, der også ser på at genåbne nogle af de andre ruter i det kommende vintertrafikprogram.

Før coronapandemien fløj Sun-Air også til Düsseldorf, Manchester og Oslo fra Billund Lufthavn, men indtil videre er det kun Manchester-ruten, der er på tegnebrættet. 

Flest ønsker at flyve direkte
Ruten til London City Airport bliver primært benyttet af forretningsrejsende, og Sun-Air bliver herudover suppleret af British Airways, der flyver dagligt på en aftenrotation mellem London-Heathrow og Billund.

Med de direkte flyvninger fra Billund kan de rejsende komme hurtigt og effektivt frem til destinationen, hvilket er noget, der er prioriteret i tider med kapacitetsmæssige udfordringer i de store lufthavne. Endelig er der ifølge Niels Sundberg også det klimamæssige aspekt, da man forurener mindre per passagerer, når man flyver direkte.

Niels Sundberg erkender, at der er lang vej endnu, før Sun-Air er tilbage til passagerniveauet fra før coronapandemien, men bestyrelsesformanden glæder sig over, at man er kommet i gang igen.

“Jeg håber, at erhvervslivet endelig har indset, at man ikke kan overleve på Zoom. Man har brug for at mødes fysisk,” siger Niels Sundberg.

 

Relaterede artikler:

SUN-AIR genoptager ruteflyvning

SUN-AIR genoptager ikke ruteflyvning før 2022

Overvejer at lukke ned for ruteflyvning