- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ungarsk lavpris er ineffektivt og kaotisk

ANMELDELSE: En flyvning med Wizz Air fra Billund til Vilnius afslører et flyselskab, der mangler effektivitet, og hvor lavpris fuldt ud svarer til lav service.

Om flyvningen
Flynummer: W6 8070
Fra/til: Billund – Vilnius
Flyselskab: Wizz Air
Flytype: Airbus A320-200
Serviceklasse: Wizz Plus
Bagage: Indchecket og håndbagage
Sæde: 1D

Indrømmet – jeg var på forhånd lidt skeptisk over for Wizz Air, da jeg havde læst en artikelserie i fagbladet 3F om de påståede kummerlige forhold, som kabinepersonalet arbejdede under. Men når Socialdemokratiets EU-ordfører Peter Hummelgaard Thomsen kunne rejse med Wizz Air, måtte jeg også “tage en for holdet”, så det kunne være muligt at berige de lavprisforskrækkede læsere med en aktuel beretning fra fronten.

Før rejsen
Når man skal bestille billet hos Wizz Air er der tre pristyper, henholdsvis Basis, Wizz Go og Wizz Plus. Jeg havde valgt Plus-billetten, så det var muligt at ændre billetten eller eventuelt at få refunderet værdien til kontoen, så der ville kunne købes en ny billet. Herudover var der frit sædvalg inklusive sæderne på forreste række eller sæderne ved nødudgangen, hvor der er ekstra benplads. Jeg valgte på forhånd sæde 1D, hvor der er god plads til mine relativt lange ben.

Endelig var der i prisen inkluderet et overflødighedshorn af 32 kg indchecket bagage, 10 kg håndbagage (55 x 40 x 23 cm), en lille taske samt adgang til priority boarding.

Boardingkaos
Bagage-drop i Billund Lufthavn foregik hurtigt og effektivt, hvilket også var tilfældet med sikkerhedskontrollen. Da flyafgangen fra Billund var kl. 21.55 en torsdag aften, var det også relativt roligt i lufthavnen.

Flyet skulle afgå fra gate 10, og den såkaldte lounge-boarding begyndte næsten en time før flyafgang. Det var også nødvendigt, da alt håndbagage fra samtlige 150 passagerer manuelt skulle mærkes med røde eller blå mærkater alt efter størrelse. Således var gatelounge nr. 10 propfyldt med 150 passagerer og enorme mængder håndbagage en halv time før planmæssig flyafgang. Det var umuligt at bevæge sig hverken frem eller tilbage.

Ved køen til udgangen var der skiltet med to baner. I højre side skulle alle priority passagerer gå ombord først, mens de resterende passagerer skulle benytte den venstre bane. Det blev dog ikke benyttet, idet Billund Lufthavns handlingpersonale 20 minutter før afgang var  nødt til at lukke alle passagerer ud på en gang, hvilket medførte knubbede ord fra de passagerer, der har betalt ekstra for priority-service.

Lufthavnens handling-agent fortalte, at purseren ikke havde ringet ude fra flyet og givet besked om at sende passagererne ud. Det havde der ellers været god tid til, da flyet ankom ved gaten allerede kl. 21.10, hvilket var et kvarter før tidtabellen.

Kaos var på ingen måde overstået, da døren blev åbnet til jetbroen. Ved indgangen til flyet stod en meget nidkær ung steward og tjekkede samtlige boardingkort/telefoner, før man kunne finde sin plads i flyet. Det skabte en lang kø og en meget langsommelig boarding-proces, der blev forstærket af en uanselig mængde af håndbagage, der skulle på plads i hattehylderne. Pludselig var man presset på tid, og kabinepersonalet begyndte annonceringen, mens mange passagerer stadig ikke var kommet ind i flyet.

Forsinket flyafgang
Det lykkedes da også at skabe en forsinkelse i afgangen på 20 minutter, selvom flyet oprindeligt var ankommet 15 minutter før tidtabellen. En handlingmedarbejder fra Billund Lufthavn kom løbende ind i flyet og gav besætningen besked på at tælle passagerene. Der var checket 152 passagerer ind, men der var kun optalt 150 passagerer i gaten.

Den efterfølgende optælling tog en vis tid, og her viste det sig, at der var 150 passagerer ombord, da der åbenbart var to passagerer, der have fortrudt. Derfor skulle man vente på, at der skulle udarbejdes et nyt loadsheet, så kaptajnen kunne få de rigtige informationer til beregning af vægt og balance. Flyet var nemlig teoretisk blevet 176 kilo lettere end først beregnet, da en gennemsnitspassager vejer 88 kilo inklusive håndbagage.

Koster smil ekstra?
Airbus A320-flyet rullede ud af startbanen kl. 22.15, og så snart kaptajnen slukkede fasten-seat-belt skiltet, blev salgsvognene kørt gennem flyet fra hver sin ende. Hvis de ansatte er provisionslønnet fra salget på vognen, blev det ikke den store indtægt. Der var ingen motivation til at forsøge at sælge noget, og man skulle tro, at et smil fra kabinebesætningen var en af de ting, som man også skulle betale ekstra for.

Der blev ikke på et eneste tidspunkt leveret, noget der kunne minde om et smil eller en venlig attitude. Alt blev serveret mekanisk fra et personale med udtryksløse ansigter.

Fik man lyst til at købe noget fra salgsvognen, var prisen for en øl eller eller vin fire euro, hvilket også var prisen for fire centiliter whisky, vodka eller gin. Skulle det ledsages af snacks var prisen 1,50 euro for peanuts eller tre euro for en lille æske Pringles.

Wizz Air Airbus A320-200 på platformen i Vilnius Airport. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Kabinen i Wizz Air´s fly er indrettet med 180 lædersæder i en udefinerbar purpur/lilla farve. Samtidig har jeg sjældent set et fly, der var så beskidt og nusset i kabinen med nedslidte tæpper og gulnede paneler. Skidtet i krogene var til at få øje på, selvom det var i kunstig belysning. Stor var overraskelsen, da det efterfølgende ved et opslag viste sig, at A320-flyet (registrering HA-LYM) kun var to og et halvt år gammelt og var blevet leveret den 20. april 2015 til Wizz Air.

Man kan blot håbe, at flyets tekniske dele bliver vedligeholdt bedre end kabinen.

Ingen bus til terminalen
Ved ankomsten blev det store Airbus A320-fly fjernparkeret på platformen, hvorefter passagererne skulle gå omkring 150 meter fra flyet til terminalen i et ikke særligt godt afmærket område. Vel at mærke en gåtur, der skal foretages i alt slags vejr, hvorfor man kan nå at blive plaskvåd i regnvejr, når Wizz Air har valgt at spare omkostninger til bustransport til og fra flyet.

I ankomsthallen var der en tydelig marketing på skærmene over bagagebåndet, hvorfra bagagen var ankommet, og ventetiden var på blot fem minutter, før bagagen kom rullende ud på båndet.

Med en flyankomst kl. 00.55 lokal tid var der ikke andet end forudbestilte taxaer udenfor terminalen. Men ved at stille sig op i et særligt køområde til taxierne, gik der ikke mere end fem minutter, før en ledig vogn var klar til at tilbagelægge de omkring otte kilometer til bycentrum til en fast pris på 15 euro, eller hvad der svarer til 112 kroner.

Samlet bedømmelse
Boardingprocedure og kaos med håndbagage trækker ned, hvilket også er tilfældet med en ikke-eksisterende indstilling til service fra kabinepersonalets side. Et nusset og beskidt fly må også give et fradag i vurderingen af flyselskabet, der udelukkende leverer en vare som kan opfattes som en regulær transportydelse til overkommelig pris.