- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vandfly en smule hurtigere, men dyrere end SAS

En billet med Nordic Seaplanes fra Aarhus til København kan være op til 1.300 kroner dyrere end hos SAS. Men den samlede rejsetid er kun 25 minutter kortere.

Onsdag den 25. maj kl. 07.00 sender Nordic Seaplanes sit første vandfly af sted fra Aarhus Havn med kurs mod Københavns Havn. Projektet har været omgærdet at stor interesse, da der er et ønske om at kunne sikre en hurtig og mere effektiv transport mellem Danmarks to største byer.

CHECK-IN.dk har kigget nærmere på Nordic Seaplanes og gennemført en sammenligning med SAS, der fra Aarhus Lufthavn i dag er den eneste mulighed for at komme til hovedstaden ad luftvejen fra Smilets By.

Nordic Seaplanes
Vandflyvepladsen i Aarhus opfylder i høj grad et ønske om en bynær “lufthavn”. Passagerene skal møde op til check-in i Glastårnet på Østhavnsvej 37 (ved Miljøhavnen) blot 11 minutters kørsel fra Rådhuspladsen i Aarhus. Her skal indcheckning ske senest 20 minutter før afgang, inden vandflyet fire gange dagligt sætter kursen mod Københavns Havn. Det er tilladt at medbringe seks kg bagage om bord på flyet.

I København ankommer flyet ved Nordre Toldbold 29, og herfra er der ifølge taxipriser.dk 12 minutters kørsel på den 3,4 kilometer lange strækning til Rådhuspladsen i København. Samlet kan rejsen fra Rådhusplads til Rådhusplads gøres på en time og 52 minutter, hvoraf alene 60 minutter er flyvetid. Til gengæld er prisen 1.600 per vej, og billetten kan ikke refunderes, og ej heller ændres under 12 timer før afrejse.

Nordic Seaplanes flyver med et de Havilland Twin Otter vandfly med to pontoner, og flyet har plads til 12 mænd, 15 kvinder eller 17 børn eller fordelinger heraf i forhold til vægt og balance.

Hurtigst til København

Tid Nordic Seaplanes Tid SAS
06:25 Afg. Rådhuspladsen, Aarhus 05:23 Afg. Rådhuspladsen, Aarhus
06:36 Ank. Østhavnsvej 37, Aarhus 06:00 Ank. Aarhus Lufthavn
06:40 Seneste mødetid 06:05 Seneste mødetid
07:00 Afgang Aarhus Havn A1 06:35 Afgang Aarhus Lufthavn SK1240
07:59 Ankomst Københavns Havn 07:10 Ankomst Københavns Lufthavn
08:05 Afgang Rådhuspladsen, København 07:20 Afgang Rådhuspladsen, København
08:17 Ankomst Rådhuspladsen, København 07:40 Ankomst Rådhuspladsen, København
01:52 Samlet rejsetid 02:17 Samlet rejsetid


SAS

Mens Nordic Seaplanes kan tage imod passagererne i det centrale Aarhus, flyver SAS fra Aarhus Lufthavn i Kolind på Djursland. Der er 41 kilometer fra Rådhuspladsen i Aarhus ud til lufthavnen, og den køretur kan ifølge taxipriser.dk tilbagelægges på 37 minutter. Seneste mødetid i lufthavnen er 30 minutter, mens selve flyveturen til Københavns Lufthavn gennemføres på 35 minutter. Ved ankomst i Københavns Lufthavn skal man påregne 10 minutter, inden man har passeret udgangen, hvorefter en taxi ifølge taxitid.dk kan tilbagelægge de knap 10 kilometer til Rådhuspladsen på 20 minutter.

Samlet rejsetid er således to timer og sytten minutter, men til gengæld er billetprisen med SAS alene på 499 kroner. Denne billet kan heller ikke refunderes, men det er dog muligt at ændre den for et beløb på 600 kroner. Hos SAS kan der medbringes otte kg bagage i kabinen samt 23 kg bagage i lastrummet.

SAS benytter på ruten mellem Aarhus og København fly af typen Airbus A320, (168 passagerer), ATR72-600 (70 passagerer) samt  Bombardier CRJ900 (88 passagerer).

FAKTA

Ydelse/selskab Nordic Seaplanes SAS
Rejsetid 01:52 02:17
Billetpris enkelt 1.800 kr. 499 kr. – 1.299 kr.
Taxipriser Aarhus til Østhavnsvej, 114 kr. Nordre Toldbod til København, 91 kr. Aarhus til AAR, 706 kr. CPH til København, 248 kr.
Samlet pris 2.005 kr. 1.453 kr. – 2.253 kr.
Daglige afgange Fire Otte
Refundering Nej Nej
Ændring Ikke muligt under 12 timer 600 kr. frem til afgang
Bagage 6 kg håndbagage 8 kg håndbagage + 23 kg indchecket
Toilet i flyet Nej Ja
Driftsstabilitet  Ingen estimater 98,5 % – året rundt
Afgang Aarhus Glastårnet – Østhavnsvej 37 Aarhus Lufthavn
Afgang København Nordre Toldbod 29 (OBS – ingen toiletfaciliteter i lounge. Offentligt toilet.) Københavns Lufthavn T3

Kilde: Selskaberne samt taxipriser.dk

Nordic Seaplanes: Vi er for pessimistiske
Hos Nordic Seaplanes er det ikke muligt at sætte tal på forventningerne til driftsstabiliteten.

“Vi har den begrænsning, at vi ikke kan lande på vandet i mørke, eller hvis der er is på vandet. Hvis vi eksempelvis kommer for sent ud af Københavns Havn og mørket er faldet på, må vi i stedet lande i Aarhus Lufthavn. Derfor har vi valgt et amfibie med hjul på. Der vil være dage med teknik, da vi kun har én flyvemaskine, som til gengæld er meget pålidelig. De første seks måneder forudser vi ikke de store udfordringer, og vi ved endnu ikke, om vi vælger at flyve i vinterhalvåret,” siger administrerende direktør Lasse Rungholm til CHECK-IN.dk.

Målgruppen er forretningssegmentet med rådgivere, advokater og revisorer, og Lasse Rungholm tror, at de rejsende vil komme meget hurtigere frem, end CHECK-IN.dk´s beregninger viser.

“Jeg tror, at vi er meget hurtigere end SAS, da de er for optimistiske i deres fartplan, mens vi nok har været for pessimistiske. Jeg har reserveret domænenavnet underentime.dk, og det kommer vi helt sikkert til at bruge,” fastslår en selvsikker Lasse Rungholm.

Aarhus Lufthavn: Kunderne lærer at tænke fly
I Aarhus Lutfthavn er administrerende direktør Peter Høgsberg meget rolig i forhold til at få konkurrence fra vandflyveren fra Aarhus Havn.

“Det overrasker mig specielt ikke meget, at den sammenlagte rejsetid ikke er meget større med SAS via Aarhus Lufthavn. Men det er klart, at nogle vil finde vandflyproduktet attraktivt med sol og sommer, mens andre hellere vil flyve med en flyver, hvor man ikke mærker naturen på samme måde,” siger Aarhus Lufthavns administrerende direktør Peter Høgsberg til sammenligningen.

Rent faktisk er direktøren for Aarhus Lufthavn begejstret for ruten.

“Jeg hilser initiativet velkomment, da det er dejligt og forfriskenede med nye initiativer. Nu bliver luftfartstransport mellem Danmarks to største byer synliggjort, og det vil blive oplevet som en nødvendig ting. Det er vigtigt, at vi kan vænne kunderne og oplandet til at tænke fly. Jeg håber af oprigtigt hjerte, at vandflyveruten kommer godt i gang, men jeg føler samtidig ikke, at vores produkt i Aarhus Lufthavn er truet.

Relaterede artikler:

Vandflyrute i luften på onsdag

Tidstabel klar for ny indenrigs-vandflyver

Vandfly i Aarhus Havn

Her er Danmarks nye vandflyver

Rigmand fra Maldiverne bag vandfly-projekt