- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Venstre-udspil om indenrigsflyvning kom for sent

Venstres forslag om timedrift i indenrigsflyvning gennem subsidiering af lufthavnsafgifterne kom for sent til at sikre et fintmasket indenrigsflynet udført af en dansk operatør. Hvis forslaget bliver en realitet kan danske skattekroner især understøtte forretningen for det ukrainskejede Cimber Sterling.

Den 24. april 2009 deltog Cimbers daværende administrerende direktør Jørgen Nielsen i et debatmøde i Aalborg Lufthavn om fremtidsmulighederne for dansk indenrigsflyvning.

Her gjorde han sig til talsmand for etablering af en CO2-neutral højhastighedsforbindelse til 2 milliarder kroner. Vel at mærke ved hjælp af timedrift i indenrigsflyvningen, hvis staten ville investere i 18 mellemstore turbopropfly og dermed anerkende indenrigsflyvning som en del af den kollektive trafik.

“Problemet er, at vi er oppe mod vanetænkning ogpolitikere, der er villige til at bruge meget store beløb på tog, mens de selv sidder i flyene hos os hver eneste morgen,“ sagde Jørgen Nielsen på debatmødet i april 2009.

Tanken har nu modnet sig i det politiske landskab, og fredag den 29. juli – på selvsamme dag, hvor Cimber Sterling måtte opgive 61 års dansk ejerskab – komVenstres politiske ordførerEllen Trane Nørby med et udspil, der umiddelbart bakkes op af Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, hvis forslaget kan finansieres krone for krone. Detskriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ifølge avisen foreslår Venstre at sløjfe lufthavnsafgifterne for flyselskaberne i en forsøgsperiode, hvis de til gengæld sætter antallet af afgange i vejret. Venstre forestiller sig flere afgange til og fra alle større provinslufthavne, hvis der er passagerer nok.

“Det vil give en højhastighedsforbindelse mellem landsdelene, som kan realiseres meget hurtigt,“ siger Venstres politiske ordfører,Ellen Trane Nørby, til avisen.

Danske skattekroner vil understøtte ukrainskejet selskab

Hvis forsøgsperioden bliver en realitet, skal lufthavnene kompenseres for de manglende afgifter. De penge vil Venstre finde i infrastrukturfonden fra 2009.

Ifølge en beregning foretaget af Travelbroker Nordic på vegne afCHECK-IN.dk vil subsidiering af lufthavnsafgifterne årligt beløbe sig til ca. 700- 800 millioner kroner. I dette beløb er inkluderet passagerafgifter inklusive security samt startafgifter for flyene.

Forslaget kom lige sent nok til at redde økonomien i Cimber Sterling, der er Danmarks største indenrigsoperatør med en markedsandel på 50 %. Bliver testperioden en realitet vil danske skattekroner således blive anvendt til at subsidiere indenrigsflyvningen foretaget af et selskab, der har ukrainsk majoritetsejerskab.

Derfor må det nok konstateres, at forslaget fra Venstres politisk ordfører kom en kende for sent.

Ellen Trane Nørby er valgt i Sønderborg, hvor hun også har bopæl. Sønderborg er samtidig det nuværende hovedsæde for Cimber Sterling.

Foto: Jørgen Nielsen – søn af Cimber-grundlæggeren Ingolf Nielsen og nuværende næstformand i bestyrelsen for Cimber Sterling.