- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Verdens største lufthavn åbner om to år

I oktober 2019 åbner en ny storlufthavn ved den kinesiske hovedstad, Beijing, og det kan blive verdens største med over 100 mio. årlige passagerer.

Den stigende velstand i Kina vækker rejselysten hos borgerne og øger presset på landets infrastruktur.

Det har derfor været nødvendigt at bygge en ny lufthavn i nærheden af Beijing for at lette presset på de eksisterende lufthavne. ’Beijing New Airport’ – eller Beijing Daxing International Airport – skal efter planen slå terminaldørene op i oktober 2019, og anlægssummen vil til den tid være løbet op i hvad, der svarer til 76 mia. kroner. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Byggeriet af den nye lufthavn sker som følge af, at Kinas præsident, Xi Jinping, har besluttet at lave en stor overhaling af landets infrastruktur. Tidligere på ugen afslørede man illustrationer af lufthavnen, der minder om et vidtstrakt skelet, og som bliver bygget af 1,6 mio. kubikmeter beton og 52.000 tons stål. Arealet er på 47 kvadratkilometer inklusiv start- og landingsbaner.

Man forventer, at den nye lufthavn indledningsvis vil kunne håndtere 45 mio. årlige passagerer, men kapaciteten skal på sigt blive i omegnen af 100 mio. rejsende. Det vil bringe lufthavnen op på siden af den amerikanske lufthavn Hartsfield-Jackson i Atlanta, der i 2016 havde 104 mio. passagerer.

”Samler man alle gates i forlængelse af hinanden, er der omkring fem kilometer. Det er et glimrende eksempel på Kinas nationale produktionskapacitet,” sagde Zhu Wenxin, der er talsmand for lufthavnsprojektet.

Første spadestik til ’Beijing New Airport’ blev taget i 2014, og byggeriet er en af de største investeringer i regionens infrastruktur, siden Xi Jinping kom til præsidentmagten for fem år siden. Der har imidlertid været frygt for aftagende økonomisk vækst under præsidentens styre, men flere projekter i byggesektoren har mildnet situationen.

Største flyselskaber flytter lufthavn
Den nye lufthavn ligger 67 kilometer syd for Beijing og er teknisk set en del af Hebei-provinsen. De mange millioner passagerer har derfor en mindre rejse ind til Beijings bymidte, og det kræver naturligvis anlæggelse af ny infrastruktur. Lufthavnen vil blive forbundet med millionbyen i form af et højhastighedstog med en topfart på 350 kilometer i timen, og der vil desuden blive anlagt en intercity-bane og en større motorvej.

’Beijing New Airport’ skal være med til at lette trykket på Beijing Capital International Airport, der ligger i den nordøstlige ende af millionbyen, og som op til sommer-OL 2008 åbnede en ny terminal til 23 mia. kroner. Den nuværende lufthavn er med sine 94 mio. årlige passagerer verdens næststørste – kun overgået af Hartsfield-Jackson.

Beijing Capital-lufthavnen vil fortsat have store internationale ruter, men forventningen er, at en mindre indenrigslufthavn syd for byen vil lukke i de kommende år. To af de tre største flyselskaber i Kina, China Eastern Airlines og China Southern Airlines, vil begge flytte til den nye lufthavn og i første omgang stå for fire femtedele af dens totale trafik.

Kina har i de senere år forsøgt at profilere sig som et land med gode flyforbindelser til hele verden, og så er landet med den 1,4 mia. store befolkning også begyndt at producere egne fly. Den 5. maj i år havde landets første egenproducerede passagerjetfly, Comac C919, sin jomfrutur, og flyet skal efter planen i kommerciel drift hos China Eastern Airlines fra 2020.


Relaterede artikler:

Europas største lufthavn åbner om et år

Ny lufthavn i europæisk top 5

Ny deadline i skandaleramt Berlin-lufthavn

Kina skriver luftfartshistorie

Lufthavn med kønsopdelt sikkerhedskontrol