- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Verdenspremiere i Aalborg Lufthavn

Tirsdag kunne Aalborg Lufthavn som den første i verden tage et nyt bagagehåndteringssystem i brug, der udelukkende er baseret på den såkaldte RFID-teknologi. Det betyder, at den nordjyske lufthavn sammen med lufthavnene i Hong Kong, Lissaon og Milano-Malpensa har den mest avancerede bagageteknologi i verden.

Det var en ægte verdensnyhed, som Aalborg Lufthavn tirsdag kunne præsentere for en række inviterede fagfolk. Indvielsen af et nyt bagagehåndterings-system, der udelukkende styres af en chip i bagagemærkaten, der kan læses af radiobølger. Den nye teknologi kaldes RFID (Radio Frequency Identification).

At indvielsen af systemet har international opmærksomhed var også understreget ved det faktum, at det var Assistant Director Andrew Price, fra IATA´s Bagage and BIP-afdeling, der forestod åbningen. IATA støtter nemlig op om den nye RFID-teknologi.

Rent faktisk var det en dobbelt nordjysk triumf, da bagagesystemet åbnede. Det nye RFID-bagagesystem er nemlig udviklet af Lyngsoe Systems i Aars, der tidligere har leveret nogle næsten tilsvarende løsninger til lufthavnene i Hong Kong (2005), Milano-Malpensa (2007) og Lissabon (2008).

Det nye bagagesystem får inden ændringer for passagererne. Der checkes ind på normal vis, ligesom der bliver sat et bagagemærke på kufferten. Men inden ibagagemærket sidder en RFID-chip, der kan læses via radiobølger. I denne RFID-chip ligger alle rejseinformationer gemt.

Følgende informationer gemmes i første omgang i RFID-chippen:

ID no. (“0123456789“)
Flight date: (“01JUN“)
Flight data: (“SK1234“)
Bagage routing: (“AAL,CPH“)

Den nye RFID-chip skulle give en meget høj læserate, hvorfor der bliver færre kufferter til manuel sortering. En stregkodelæser skal kunne se stregkoden direkte for at kunne læse den, men RFID kræver ikke direkte visuel kontakt mellem chip og læser. Ofte kan bagagemærkernes stregkoder blive krøllede, fugtige eller på anden måde beskadigede. Så er de vanskelige at læse. Dette vil ikke være et problem med RFID-teknologien, hvorfor Lyngsoe og Aalborg Lufthavn forventer en læserate på over 99 %.

“Vi har næsten fordoblet antallet af ugentlige flyafgange i løbet af de seneste to år, og væksten fortsætter. Først og fremmest anskaffer vi den nye teknologi for at kunne håndtere den øgede mængde bagage. Men RFID er samtidig fremtidens teknologi for bagagehåndtering og vil give os nye muligheder for en mere præcis bagagehåndtering samt nogle passagerservices, som vi ikke kunne have leveret uden den nye teknologi. RFID-teknologien er endvidere støttet af IATA, der er flyselskabernes sammenslutning, hvilket er meget vigtigt for os og luftfartsindustrien generelt,“ udtaler lufthavnsdirektør Søren Svendsen i forbindelse med indvielsen af RFID-systemet.

Prisen på det nye bagagesystemliggeret sted mellem 8 – 10 mio. kr. Herudover er der en omkostning på 0,12 $ (ca. 0,73 kr.) pr. bagagemærke med den særlige chip. Det er nogenlunde det dobbelte af, hvad der betales i dag for et bagagemærke med den traditionelle stregkode. Aalborg Lufthavn anvender årligt ca. 400.000 bagagemærker, hvorfor meromkostningen ved anvendelse af RFID-systemet beløber sig til ca. 150.000 kr.

Det skulle gerne hentes hjem igen ved at kunne tiltrække nye operatører, der vil kunne se en fordel i at flyve mellem to lufthavne med RFID-systemer. P.t.. er RFID-teknologien installeret i Hong Kong, Milano-Malpensa, Lissabon, Paris-Charles De Gaulle, Amsterdam-Schipol, Las Vegas samt i alle lufthavne i Sydkorea.

Link: IATA Radio Frequency ID (RFID) for aviation

Foto: Assistant Director Andrew Price fra IATA´s Bagage and BIP-afdeling klipper snoren til det nye bagagesystem i Aalborg Lufthavn.