- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vil pensionere A380’ere

Verdens første bruger af Airbus A380-dobbeltdækkerflyet, Singapore Airlines, vil pensionere de første eksemplarer.

De var de første til at tage flytypen i brug. Og nu bliver Singapore Airlines også de første til at sende Airbus A380-flyet på pension. Således vil Singapore Airlines til marts næste år tage fire af sine ældste Airbus A380-800 fly ud af flåden.

Det sker forud for leveringen af tre nye A380’ere senere samme år, fremgår det af selskabets årsrapport.

De fire dobbeltdækkerfly er ikke de eneste, der forsvinder fra Singapore Airlines-flåden i det kommende år. Det samme gør to Airbus A330-300, to Boeing 777-200 og et Boeing 777-200ER fly. De vil blive erstattet af ti Airbus A350-900 fly.

Singapore Airlines forventer, at den omfattende flådeudskiftning vil øge selskabets kapacitet med 0,4 procent.

Det asiatiske flyselskab modtog sit første Airbus A380-fly i oktober 2007 og de fem ældste A380’ere i Singapore Airlines-flåden har serienummer MSN3, MSN5, MSN6, MSN8 og MSN10. De er leveret i 2007 – 2008 og leaset ind.

To andre af de allerførste Airbus A380-fly er på vej til at blive udstillet på to franske flymuseer. Det er flyene med serienummer MSN2 og MSN4.

Stærkt nedadgående
Når Singapore Airlines pensionerer de fire Airbus A380’er-fly, så vil de ryge tilbage til det leasingselskab, som ejer flyene. De kan dog få særdeles svært ved at finde nye brugere til flyene. Interessen for det store fire-motorede fly har nemlig været stærkt nedadgående gennem årene.

Airbus har svært ved at få økonomien til at hænge sammen i A380-projektet på grund af svigtende ordreindgang. Der er således ikke modtaget en eneste ordre i 2016 på megajumboen. Derfor har Airbus skruet produktionen ned fra 27 til 12 A380-fly om året, hvilket sammen med andre tiltag skal sikre break-even i A380-projektet. Der er indtil i dag leveret 210 A380-fly til 13 kunder, og der er kun 107 fly tilbage, før ordrebogen er tom for A380-produktionen.

Sagen er nemlig den, at de selskaber, som har ruter, der kan bære et fly med plads til 500 – 600 passagerer, stort set alle sammen har de A380’ere, som de skal bruge.

Trofaste Airbus-kunder som Air France og Lufthansa har klart meldt ud, at de ikke har planer om at anskaffe flere eksemplarer af det store dobbeltdækkerfly, som selskaberne kun kan anvende på de allermest befærdede ruter til New York, Los Angeles, Beijing og lignende.

Ingen nordamerikansk interesse
Endelig så har Airbus ikke formået at få en A380-fod indenfor på det japanske indenrigsmarked, hvor der ellers traditionelt er blevet anvendt widebody-fly på indenrigsruter. Således havde flere japanske flyselskaber tidligere en særlig D-version af Boeing 747-400 flyet, som var indrettet udelukkende med economy class-sæder, så flyene kunne tage mere end 650 passagerer. De fly er hovedsageligt blevet erstattet af Boeing 777-fly og ikke af Airbus-fly.

Eneste japanske A380-kunde er Star Alliance-medlemmet ANA, der i starten af 2016 købte tre Airbus A380-fly. Der var dog ikke tale om nye ordrer, men om tre fly, som oprindeligt var bestilt af det japanske lavprisselskab Skymark Airlines. Det selskab gik dog konkurs i 2015. Ingen nordamerikanske flyselskaber har endnu vist interesse for dobbeltdækkerflyet.

Af de resterende 107 Airbus A380-fly skal der stå Emirates Airlines på siden af 48 fly. Emirates Airlines har gentagne gange opfordret Airbus til at udvikle en ny Airbus A380neo med blandt andet mere effektive motorer. En sådan en vil Emirates gerne købe 100 af, har Emirates-topchef Tim Clark flere gange proklameret. Airbus har indtil videre afvist ideen om A380neo.

 

 

Relaterede artikler:

Gigantisk flyordre fra Singapore Airlines

Dropper ordre på 12 A380-fly

Airbus vil skære ned på A380-produktionen

Marked for A380 skrumper

Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden