- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vil sende nyt Fokker-fly i luften

En hollandsk virksomhed vil med statsstøtte i ryggen genoplive Fokker-flyfabrikken med en ny flytype, som skal tage kanmpen op mod Embraer og Bombardiers regionale jetfly.

I Holland arbejder en række iværksættere ihærdigt på at genoplive landets fortid som producent af passagerfly. Gennem selskabet Netherlands Aircraft Company vil de igen til at producere fly under det navnkundige Fokker-navn.

Det oprindelige hollandske Fokker-selskab gik konkurs i 1996 efter at have bygget blandt andet Fokker 27 og Fokker 50 turbopropfly samt jetflyene Fokker 28, Fokker 70 og Fokker 100.

To år senere købte den hollandske iværksætter Jaap Rosen Jacobson rettighederne til flymodellerne af konkursboet. Siden 2009 har Jacobson og en gruppe andre iværksættere arbejdet på at lancere nye Fokker-modeller. Efter at have overvejet at genstarte produktionen af Fokker 100 med få forbedringer, så har man nu en hel ny Fokker 130 på tegnebrættet.

Et nyt og længere fly, men med det karakteristiske Fokker-udseende og med motorerne bagerst på flykroppen, sådan som det også er tilfældet med de ældre Fokker-jetfly. Ifølge Netherlands Aircraft Company, så vil Fokker 130 have et lavere brændstofforbrug og lavere driftsomkostninger end konkurrenterne samt forurene og støje mindre.

Fokker 70 og Fokker 100 bruges stadig af en række selskaber, men bliver i stigende grad afløst af Embraers E-170/E-190 serier og Bombardiers CRJ-serie og helt ny C-serie af regionale jetfly.

Et hul i markedet
Ambitionen for folkene bag Fokker er, at Fokker 130 skal tage kampen op mod især Bombardiers nye C-serie i segmentet mellem 100 og 130 passagerer. Her er nemlig et hul mellem de største regionaljets og de mindste af Airbus og Boeing’s mellemdistancefly.

Netherlands Aircraft Company har fået tilsagn om 140 mio. kroner i støtte fra den hollandske regering og søger derudover private investorer til at Holland igen kan blive et land, der producerer passagerfly.

Brugt over hele verden
Fokker blev grundlagt i 1912 i Tyskland og flyttede siden produktionen til Holland. I 1920’erne og 1930’erne var Fokker verdens førende flyproducent. I 1955 startede produktionen af Fokker 27Friendship, som Fokker byggede næsten 600 eksemplarer af frem til 1987, hvor efterfølgeren, Fokker 50, tog over. Den blev bygget i lidt mere end 200 eksemplarer frem til konkursen i 1996. Fokker 27 og Fokker 50 blev brugt af flyselskaber over hele verden inklusiv Maersk Air og SAS Commuter.

I 1967 så Fokker 28 Fellowship-jetflyet dagens lys og to år efter kom det første fly i drift hos norske Braathens SAFE. 241 eksemplarer af flyet blev bygget frem til 1987, hvor Fokker 100 så dagens lys og blev bygget i næsten 300 styk frem til konkursen. Ved siden af det byggede man de sidste fem år 47 eksemplarer af den mindre Fokker 70. Austrian Airlines har stadig både Fokker 100 og Fokker 70 fly i sin flåde, mens KLM Cityhopper til oktober siger farvel til sine sidste Fokker 70-fly.

 

 

Relaterede artikler:

Austrian skifter fra Fokker til Embraer

Sky Greenland får Fokker-fly

Aalborg første destination til nyt KLM-fly