- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Virgin-fly vil blive hurtigere end Concorden

Rolls-Royce og Virgin Galactic har indledt et samarbejde om at producere et supersonisk fly, der skal kunne flyve tre gange lydens hastighed og dermed være hurtigere end Concorden.

Mach 3 – eller op til 3.675 kilometer i timen.

Det er den potentielle tophastighed for et helt nyt supersonisk passagerfly, som der bliver arbejdet på hos Virgin Galactic. Den britiske rumfartsvirksomhed har slået pjalterne sammen med motorfabrikanten Rolls-Royce, og de to parter har netop underskrevet en samarbejdsaftale (Memorandum of Understanding, red.).

Rolls-Royce skal designe og udvikle motorteknologi til kommercielle fly i den supersoniske flyklasse. Virgin Galactic har med succes afsluttet Mission Concept Review (MCR) i USA, hvor blandt andet NASA-medarbejdere skulle vurdere, hvorvidt projektet kan opfylde visse krav. De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, er desuden klar til at skitsere en ramme for flycertificering sammen med Virgin Galactic.

Rolls-Royce har tidligere vist, at det kan bygge motorer til kommercielle supersoniske fly. Den britiske fabrikant var med til at bygge motorerne til den ikoniske Concorde, der kunne opnå Mach 2,04. Det nye supersoniske projekt vil, hvis det lykkes, således overgå concordens hastighed.

Gør store fremskridt
Virgin Galactic blev stiftet i 2004 af Richard Branson, og selskabet er en del af Virgin Group. Den nye samarbejdsaftale er næste skridt på vejen til, at det første supersoniske fly siden Concorden, der blev pensioneret i 2003, kan komme i luften.

”Vi er glade for at afslutte Mission Concept Review og afsløre dette indledende designkoncept af et højhastighedsfly, som vil blande sikre og pålidelige kommercielle rejser med en uovertruffen kundeoplevelse. Vi er glade for at samarbejde med det innovative team hos Rolls-Royce, og vi stræber efter at udvikle bæredygtige, banebrydende fremdriftssystemer til flyene,” siger George Whitesides, rumfartschef hos Virgin Galactic.

”Vi har gjort store fremskridt indtil videre, og vi ser frem til at sætte en ny grænse for højhastighedsrejser.”

Det potentielt kommende supersoniske passagerfly fra Virgin Galactic. Foto: Virgin Galactic

Op til 19 passagerer
Hos Rolls-Royce ser man frem til samarbejdet med Virgin Galactic om at udvikle fremtidens supersoniske passagerfly.

“Rolls-Royce har en unik historie inden for fremdriftssystemer til højhastighed – tilbage til Concorden – og tilbyder tekniske kvaliteter i verdensklasse til at udvikle avancerede fremdriftssystemer, der er nødvendige for at drive kommercielle højhastighedsrejser,” siger Tom Bell, direktør for Rolls-Royce i Nordamerika.

Tidligere har NASA underskrevet en aftale med Rolls-Royce om at udvikle højhastigheds-teknologier.

Det indledende design af det nye supersoniske fly indebærer således en hastighed på op til Mach 3, og flyets marchhøjde bliver 60.000 fod (18.300 meter, red.). Der vil blive plads til mellem ni og 19 passagerer, og kunderne vil få mulighed for at vælge en tilpasset kabine med business- og first class-sæder. Det er målet, at flyet skal drives frem af et avanceret, bæredygtigt brændstof.

Virgin Galactic i samarbejde med Boom
Tre amerikanske luftfartsvirksomheder har gennem de seneste år arbejdet intenst på at udvikle det næste supersoniske passagerfly. Boom Supersonic, Aerion Supersonic og Spike Aerospace har alle været i kapløb om at få et fly på vingerne, der kan flyve hurtigere end lyden.

Boom Supersonic er en privat udvikler, der har arbejdet på et supersonisk fly ved navn XB-1 med plads til 45 passagerer og en marchhastighed på Mach 2,2. Flyet har fået tilnavnet ”Baby Boom”, og Virgin Galactic har været samarbejdspartner på projektet. Flyet var før coronakrisen tiltænkt testflyvning i 2023.

 

Relaterede artikler:

Russiske Tupolev vil lave supersonisk fly

Tæt kapløb om fremtidens supersoniske fly

Qatar Airways vil have supersoniske fly

To testflyvninger med supersoniske fly i 2017