- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vital motordel fra A380 fundet på indlandsisen i Grønland

Efter mere end halvandet års eftersøgning er det lykkedes danskledet ekspedition at finde manglende motordel fra Airbus A380-motorhavari over Grønland.

Siden efteråret 2017 har eksperter fra blandt andet GEUS – De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland – ledt efter motordele fra et Airbus A380-800-fly på den grønlandske indlandsis.

Motoren stammer fra et Air France A380-fly, som den 30. september 2017 fik motorhavari, mens flyet befandt sig over Grønland på en flyvning fra Paris Charles de Gaulle til Los Angeles. Der var tale om et meget omfattende havari, hvor store dele af motorens front med luftindtag og fan-sektion blev revet af.

Det er tidligere lykkedes en helikopter fra Air Greenland at finde og bjærge 31 motordele med en samlet vægt på næsten et halvt ton – heriblandt hele luftindtaget og de fleste af de 24 fanblade. Den vigtigste del for at fastslå årsagen til motorhavariet manglede imidlertid – nemlig den såkaldte fan hub, som svarer til navet på en propel.

Fundet under fire meter sne og is
GEUS har tidligere ledet tre ekspeditioner på den grønlandske indlandsis på vegne af den danske og franske havarikommission i et forsøg på at finde motordele fra A380eren. Denne sommer er der så blevet gjort endnu et forsøg, og det har nu givet resultater, da det er lykkedes GEUS at finde fan hub’en.

Motordelen lå under fire meter is og sne. Foto: Dirk Van As, Greenland Guidance

Flymotordelen på 150 kg og omkring en kubikmeter titanium var begravet under cirka fire meter sne og is og midt i et område med gletsjerspalter. Der var gletsjerspalter mindre end to meter fra flymotordelen, og nogle af gletsjerspalterne i området var 30 meter brede. Gletsjerspalter var dækket af sne, hvilket gjorde dem usynlige for holdet, der arbejdede mellem dem, og derfor brugte man en særlig robot til at finde gletsjerspalterne.

Arbejdet med at få flymotordelen op og ud involverede to dages lejr på en lille ø af solid is mellem gletsjerspalterne. Holdet brugte kædesave, skovle, en elektrisk kran og en varmekanon til at grave og smelte sig frem til flymotordelen og få den ud af isen.

Folk fra Islands Search and Rescue (ISAR) team hjalp med at få delen ud. Greenland Guidance gav logistisk support til feltkampagnerne, og Air Greenland leverede helikopterhjælp.

“At finde og hjemtage den manglende flymotordel lykkedes ved hjælp af mange talentfulde folk fra alle de involverede organisationer,” siger Ken Mankoff, der er seniorforsker ved GEUS.

Til at finde motordelen brugte man robotten FrostyBoy. Foto: Austin Lines, Polar Research Equipment.

Motordel skal undersøges i USA
Den fundne motordel skal nu sendes til nærmere undersøgelser hos motorproducenten Engine Alliance i USA, mens den franske havarikommission overvåger de videre af analyser af motordelen og motorhavariet.

Den samlede eftersøgning efter motordele har krævet mere end 13 ugers arbejde i Grønland, heraf syv ugers lejr på indlandsisen og arbejde til fods, på snescooter og med robot.

”Arbejdet foregik også om natten og med risiko for isbjørne i temperaturer ned til minus 35 grader og vind op til 25 meter i sekundet og vindstød op til 32 meter i sekundet,” fortæller Ken Mankoff.

Eftersøgningen begyndte med et område på 3 x 5 km i Sydgrønland, men fokuserede ind på få punkter identificeret af en overflyvningseftersøgning foretaget af det franske rumfartslaboratorium ONERA.

 

Relaterede artikler:

Nyt forsøg på at finde motordele efter A380-uheld

Danske forskere på jagt efter A380-dele i Grønland

Motorrester fra A380-fly fundet på Grønland