- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vueling letter foden fra speederen

Vækst er afløst af konsolidering for Vueling på det skandinaviske marked. Lavprisselskabet med de spanske rødder erkender, at kendskabet til dem ikke er særlig stort i Nordeuropa.

Lavprisselskabet Vueling vil i 2014 fokusere på at konsolidere sin position på det danske og på det skandinaviske marked.

”For os handler det i Danmark og Skandinavien i 2014 om konsolidering og en lille vækst på de eksisterende ruter,” siger Vuelings salgsdirektør, Jordi Porcel, da CHECK-IN.dk torsdag møder ham på en restaurant i København.

Udvide i Danmark
Dermed har piben fået en helt anden lyd end da Porcels chef, Vuelings koncernchef Alex Cruz, i marts sidste år gæstede København til et lignende arrangement. Dengang stod der vækst og ekspansion på menuen.

”Vi er meget glade for Danmark og fortsætter med at udvide på det danske marked,” sagde Alex Cruz dengang til CHECK-IN.dk.

Det blev udmøntet i at selskabet satte 71 procent flere billetter til salg på sine to eksisterende ruter fra København til Barcelona og Malaga, på de to nye sommerruter fra København til Firenze og Alicante samt på selskabet ene sommerrute fra Aalborg til Barcelona i forhold til året før. I faktiske tal var der tale om 263.000 billetter. Det øges i år marginalt til 277.000 billetter.

Billund på radaren
Og spaniernes appetit på Danmark var dengang endnu større.

”Vi kan ekspandere ved at åbne nye danske destinationer. Og Billund er en destination, som helt klart er på vores radar. Det bliver dog ikke i år, da ruteprogrammet allerede er lagt fast,” sagde Alex Cruz og fortsatte:

”Ruten mellem Aalborg og Barcelona performede rigtig godt sidste sommer, og derfor vender vi da også tilbage i år. Vi overvejer helt klart også andre ruter fra Aalborg i fremtiden,” fastslog Alex Cruz i marts sidste år.

Nye ruter fra København og flere frekvenser på de eksisterende ruter blev også nævnt som mulige tiltag.

I år er det kun sidstnævnte tiltag med flere frekvenser på de eksisterende ruter, som er på dagsordenen. Og for ruterne fra Københavns vedkommende, så er der reelt tale om at kapaciteten på Malaga fordobles mens ruterne til Barcelona, Alicante og Firenze kun får minimalt mere kapacitet.

Meget lidt kendte
Beslutningen om at lette foden fra speederen og fokusere på konsolidering hænger også sammen med, at Vueling fortsat er meget lidt kendt i Danmark og Skandinavien. Ja, faktisk i hele Nordeuropa.

”Der er ingen tvivl om at vi stadig er meget lidt kendte i Nordeuropa. Det hjælper ikke at have 100 flyvninger til en destination, hvis kunderne ikke kender dit selskab,” påpeger Jordi Porcel.

Vueling er oprindeligt et spansk flyselskab. Og med hovedkontor i Barcelona er det det på papiret stadig. Men 17 baser spredt ud over hele Europa har betydet, at selskabet i dag henter knap 50 procent af sin omsætning fra ruter, som ikke udgår fra Spanien. Selskabet har blandt andet baser i Paris Orly i Frankrig, Firenze i Italien og Amsterdam Schiphol i Holland. Nye baser i Bruxelles Zaventem og Rom er under etablering i den kommende sommersæson. I Rom vil man stationere 7-8 af selskabets omkring 90 fly og samlet set nå op på 33 ruter. Heraf vil syv af dem være indenrigsruter.

Overveje alliance seriøst
Selskabet er i dag medlem af International Airlines Group-koncernen, som også tæller Iberia og British Airways. De to søsterselskaber er begge medlemmer af oneworld-alliancen. Men et Vueling-medlemskab ligger ikke lige for.

”Det er ikke alt ved et alliancemedlemsskab, der er godt. IAG giver os fordele, men fuldt medlemskab af en alliance er en anden historie. Jeg vil ikke udelukke det, men det er noget vi skal overveje seriøst før vi gør det,” siger Jordi Porcel.