- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Widerøe-bejler skaffer ekstra kapital

Braathens Aviation har fået 300 mio. svenske kroner i kassen fra udstedelse af nye obligationer. Selskabet vurderes at være blandt favoritterne til at købe SAS’ datterselskab Widerøe.

Den norske luftfartskoncern Braathens Aviation har fået 300 mio. svenske kroner i kassen ved at udstede obligationer. Og der kan blive god brug for pengene. Braathens Aviation vurderes nemlig at være en af favoritterne til at købe det norske regionalflyselskab Widerøe fra SAS.

Braathens’ datterselskab, Malmø Aviation, har bestilt 10 nye jetfly hos canadiske Bombardier og nogle af pengene skal derfor bruges til forudbetaling for flyene. Men langt fra dem alle sammen.

”Det er kun en mindre del af beløbet som er afsat til noget specielt og det er til forudbetaling til Bombardier i forbindelse med køb af 10 CS100/CS300 jetfly. Resten er til at styrke vores kassebeholdning,” siger Per G. Braathens, ejer og bestyrelsesformand for Braathens Aviation, til CHECK-IN.dk.

Ikke højere bud
Analytikere har tidligere vurderet Widerøe til at have en værdi på mellem en og halvanden milliard danske kroner. Men efter som SAS meget klart har tilkendegivet at man vil af med selskabet, så er det også lettere for potentielle købere at presse prisen og en salgspris på under én milliard danske kroner vurderes ikke at være urealistisk.

Braathens aktuelle obligationsudstedelse kan ikke alene finansiere et eventuelt Widerøe-køb. Men det kan være med til at sikre, at der er penge at tage af, både til købet og til den efterfølgende drift.

”Det er klart, at de penge, de får ind fra obligationsudstedelsen, vil støtte dem, hvis de ønsker at købe Widerøe,” siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.

Ifølge norske Finansavisen har Per G. Braathens ikke tænkt sig at afgive et højere bud på Widerøe, end det han angiveligt allerede har afleveret til SAS.

Widerøe er sat til salg som et led i SAS’ store spareplan, hvor det er planen at frasælge aktiver for i alt 2,6 mia. kroner. I februar lykkedes det SAS at sælge og tilbagelease flymotorer for 685 mio. kroner. Og i sidste uge oplyste SAS og handlingselskabet Swissport, at parterne har til hensigt at danne et joint-venture, der skal stå for de aktiviteter, som i dag ligger i SAS Ground Handling. Swissport skal eje 51 procent af joint-venturet, men på sigt er det hensigten, at Swissport skal overtage det fulde ejerskab.

Mest hensigtsmæssigt
SAS ønsker fortsat at knytte Widerøe tæt til sig for fortsat at kunne gøre fælles front mod Norwegian på det norske indenrigsrutenetværk. Og her vurderes Braathens Aviation med sine nuværende luftfartsaktiviteter at være den køber, som vil kunne drive Widerøe mest hensigtsmæssigt for SAS.

Blandt de andre interesserede køber er, ifølge flere norske medier, de norske transportselskaber Fjord1 og Torghatten samt det britiske regionalflyselskab Flybe.