- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Widerøe kigger på nye fly

Knap har Widerøe forladt SAS-gruppen inden det norske regionalflyselskab er gået i gang med at forberede indkøbet af 30-40 nye fly.

I slutningen af september blev SAS’ salg af 80 procent af aktierne i det norske regionalflyselskab Widerøe til et nordnorsk konsortium afsluttet. Og endnu inden blækket på aftalen er blevet tørt, har Widerøe kastet sig over at sondere terrænet for nye fly. Selskabet er således i dialog med flere flyfabrikanter omkring anskaffelsen af 30-40 nye turbopropfly primært til brug på det finmaskede såkaldte kortbanenet i Norge. Det fortæller Widerøes kommunikationschef, Richard Kongsteien, til den norske avis Trønder-Avisa.

Som navnet antyder, så er kortbanenettet en perlerække af små lufthavne med meget korte landingsbaner. I det bjergrige og til tider meget øde land er Widerøes kortbanenet en vigtig del af infrastrukturen.

Begrænset udvalg
De nye fly skal blandt andet erstatte Widerøes 23 Bombardier Dash 8-100 og -200 fly, der har plads til knap 40 passagerer. De små canadisk byggede fly er udviklet særligt med henblik på at kunne operere fra meget korte baner og på at kunne stige meget kraftigt umiddelbart efter start. En praktisk funktion, hvis man eksempelvis letter fra en lufthavn, der er omgivet af høje bjerge. Derfor er Dash 8-200 udstyret med særligt kraftige motorer.

Bombardier må umiddelbart siges at være hovedfavoritten til at løbe med ordren fra Widerøe, der da også indrømmer over for avisen, at Bombardier er en af de producenter, som nordmændene er i dialog med. Der er dog den hage ved det, at Bombardier ophørte med at producere Dash 8-100 og -200 for flere år siden. I dag producerer Bombardier kun den større Dash 8-400.

Fransk-italienske ATR kunne også have en chance med den nyeste version af deres mindste flytype, ATR42-600. Men ellers er udvalget af fly, der kan klare at lande på de meget korte norske baner, begrænset.

Mindre jetfly
Desuden ser Widerøe på muligheden for at anskaffe nye større fly med over 50 sæder. I den vægtklasse har Widerøe i dag en flåde af nyere Dash 8-Q400 turbopropfly, hvoraf flere tidligere fløj for SAS. Det kan komme på tale at anskaffe flere af den flytype. Men Widerøe udelukker heller ikke, at selskabet kunne tænkes at investere i mindre regionale jetfly fra producenter som Bombardier eller brasilianske Embraer.

Herhjemme benytter Danish Air Transport og Air Greenland begge Dash-8 fly.

Et Dash 8-100 fly fra Widerøe i den nordnorske lufthavn Sandane, hvis landingsbane er sølle 970 meter lang. Foto: Algkalv/Wikimedia Commons