- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Widerøe opgiver flyindkøb

Det norske tidligere SAS-selskab Widerøe opgiver at finde en ny flytype, der kan bruges på det norske kortbanenet. I stedet levetidsforlænges 16 fly.

Egentlig ville det norske regionalflyselskab Widerøe gerne investere i 30-40 nye fly. Og der er ingen tvivl om, at canadiske Bombardier og italiensk-franske ATR frygtelig gerne ville sælge dem nye fly. Men efter knap to års sondering af markedet for nye fly, så er Widerøe kommet frem til, at der ganske enkelt ikke findes fly på markedet, som matcher Widerøes krav.

De nye fly skulle blandt andet erstatte Widerøes 23 Bombardier Dash 8-100 og -200 fly, der har plads til knap 40 passagerer. De små canadisk byggede fly er udviklet særligt med henblik på at kunne operere fra meget korte baner og på at kunne stige meget kraftigt umiddelbart efter start. En praktisk funktion, hvis man eksempelvis letter fra en lufthavn, der er omgivet af høje bjerge. Derfor er Dash 8-200 udstyret med særligt kraftige motorer.

Ingen kan gøre det lige så godt
Bombardier var hovedfavoritten til at løbe med ordren fra Widerøe. Der var dog den hage ved det, at Bombardier ophørte med at producere Dash 8-100 og -200 for flere år siden. I dag producerer Bombardier kun den større Dash 8-400.

Fransk-italienske ATR’s nyeste version af deres mindste flytype, ATR42-600, kunne også have været en mulighed.

Widerøe er dog kommet frem til, at ingen af de nye flytyper kan gøre det lige så godt som Dash 8-100 og -200 flyene. Derfor har nordmændene udviklet deres eget levetidsforlængelsesprogram. I mandags rullede det sidste af 16 levetidsforlængede Dash 8-fly ud af Widerøes hangar klar til yderligere 40.000 landinger over de næste omkring 10 år.

Widerøe, der indtil 2013 havde SAS som hovedaktionær, har brugt omkring 4.000 arbejdstimer på hvert fly og har skiftet omkring 2.000 dele. Nu er selskabet i snak med et canadisk flyselskab om at lave en lignende operation på deres aldrende Dash 8-fly.