- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Wizz Air: Boykot og mobning er brud på menneskerettigheder

Wizz Air mener, at de norske partier Rødt og Arbeiderpartiet bryder menneskerettighederne ved at boykotte og mobbe det ungarske selskab, der er trådt ind på det norske marked med dumpingpriser.

Det har vakt stor frustration hos den norske fagbevægelse og visse politiske partier, at Wizz Air har etableret sig på det norske indenrigsmarked med en ansættelsesmodel, der repræsenterer social dumping ifølge kritikerne.

De politiske partier Rødt og Arbeiderpartiet arbejder derfor på løsninger, der skal stoppe det ungarske lavprisflyselskab i et føre deres forretningsmodel på norsk jord. Wizz Air går nu til modangreb ved at sige, at kampagnen mod selskabet er ”mobning” og strider mod international lov.

”Forsøget på at bruge boykot og mobningstaktik til at tvinge medarbejdere til at organisere sig er en åbenbar krænkelse af deres rettigheder,” lyder det fra Andras Rado, kommunikationschef i Wizz Air, til den norske avis Klassekampen.

Fagbevægelsen opfordrer de norske myndigheder til at nægte Wizz Air at fortsætte på de norske indenrigsruter, hvor selskabet i december når op på i alt 15 ruter efter debuten 5. november i Oslo Lufthavn. Fagbevægelsen henviser til den såkaldte ILO-konvention 87, der garanterer organisationsfrihed, og som vil kunne danne grundlag for at udvise Wizz Air.

Regering skal beordre Wizz Air ud
Andras Rado fra Wizz Air anerkender, at internationale konventioner beskytter ansattes ret til at organisere sig. Han mener dog ligeledes, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har fastslået, at de samme principper beskytter ansattes ret til ikke at blive medlem af fagforeninger.

Wizz Air ønsker ikke at indgå kollektive overenskomstaftaler med fagforeninger, og en medarbejder er faktisk blevet fyret for at oprette en fagforening.

Modstanden fra de norske partier er blandt andet kommet til udtryk ved, at Rødt har fremlagt et forslag i seks punkter. Partiet ønsker eksempelvis, at den norske regering beordrer Wizz Air til at stoppe flyvningerne i Norge, da de overtræder førnævnte ILO-konvention 87.

”Vores mål er at forhindre Wizz Air i at flyve indenrigs – i overensstemmelse med konventionen. Det er utroligt vigtigt, at fagbevægelsen står op mod fagforeningsknusning. Hvis ingen gør det, kan vi vinke farvel til den norske model,” siger Rødt-leder Bjørnar Moxnes til Klassekampen.

Endnu ingen norsk personalebase
Den norske transport- og kommunikationsminister, Knut Arild Hareide (KrF), har tidligere udtrykt i Stortinget, at han ikke mener, at Wizz Air vil kunne fortsætte med at ekspandere i Norge uden at etablere en egentlig personalebase.

Lavprisflyselskabet benytter indtil videre en model, hvor piloter og kabinepersonale eksempelvis flyves ind fra Polen, og hvor de så overnatter på hotel i Oslo. Hvis Wizz Air opretter en egentlig base, hvor de ansatte får bopæl i Norge, vil lavprisflyselskabet blive tvunget til at indgå overenskomstaftaler med fagforeningerne, mener Knut Arild Hareide.

Wizz Airs indtog på det norske indenrigsmarked giver bred politisk frustration, og selskabets forretningsmodel menes at påføre Norwegian, SAS og Widerøe unfair konkurrence på de mange indenrigsruter.

Den norske statsminister, Erna Solberg (Høyre), understregede i midten af oktober i Stortinget, at hun vil boykotte Wizz Air ved ikke at flyve med dem, da selskabet nægter ansatte at organisere sig. ”På samme måde som jeg aldrig har fløjet med Ryanair,” konstaterede hun i det norske parlament.

 

Relaterede artikler:

Norge vil stoppe Wizz Air’s dumpingpriser

Wizz Air øger presset på Norwegian

Norsk boykot af Wizz Air breder sig