- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

WOW air overvejer Asien-ruter

Selvom det islandske lavprisflyselskab WOW air i øjeblikket kun har tre langdistancefly, overvejer selskabet på sigt at etablere ruter til Asien

Lufthavnen i Keflavik nær Reykjavik er kendt for at være et vigtigt transferpunkt i flytrafikken mellem Europa og Nordeuropa. Icelandair har gennem mange år med stor dygtighed opbygget trafikknudepunktet i den hastigt voksende islandske lufthavn, og i de senere år har lavpriskonkurrenten WOW air kopieret hub-konceptet.

Men det stopper tilsyneladende ikke her. WOW air har store planer for fremtiden og overvejer således også at etablere ruter til Asien fra Keflavik-lufthavnen. Det afslører selskabets stifter og hovedaktionær, Skuli Mogensen, i et interview med det amerikanske rejsemagasin, Skift.

WOW-direktøren sammenligner Keflavik med Dubai-lufthavnen, der sammen med Emirates har opbygget et stærkt hub og et netværk som følge af den geografiske beliggenhed samt store investeringer fra de respektive ejerstater. WOW air har dog ikke statslige økonomiske midler i ryggen, men selskabet har i stedet den attraktive beliggenhed.

“Dubai er i høj grad et trafikknudepunkt mellem Afrika, Asien og Mellemøsten samt den ydre del af Europa. Vi ligger perfekt placeret mellem Asien, Nordamerika og Europa,” siger Skuli Mogensen.

Bedre flyudnyttelse til Kina
For at Asien-drømmene kan blive en realitet, skal WOW air have nogle flere langdistancefly. Hidtil har man fløjet med A320 og A321 på de nordamerikanske ruter, men i foråret var det nødvendigt at anskaffe tre Airbus A330-fly for at kunne betjene vestkystruterne til Los Angeles og San Francisco. Her er hvert fly disponeret i 36 timer, da man har et natstop i begge byer.

Skuli Mogensen har beregnet, at et langdistancefly kan flyve fra Island til Kina og tilbage igen på under 24 timer med amerikanere og europæere om bord. Han erkender, at for nogle europæiske rejsende vil det være nødvendigt at “backtracke”, hvilket vil sige, at der skal flyves i den retning, som man oprindeligt kom fra. Men det kan opvejes gennem det faktum, at mange rejsende via Island vælger at foretage et stopover på vulkanøen.

“En rute fra Keflavik til Beijing er optimal, da man får mange flyvetimer ud af investeringen,” understreger WOW-direktøren.

WOW air etablerede de første langdistanceruter i foråret 2015, da Boston og Baltimore kom på rutekortet. Sidenhen kom Toronto og Montreal til, mens det islandske flyselskab i forsommeren i år åbnede ruter til Los Angeles og San Franciso. Herudover vil WOW air fra november påbegynde flyvninger mellem Keflavik og Newark.

En vigtig forudsætning for at gå ind i nye markeder er, at det pågældende land skal have en høj internet penetration. WOW air distribuerer primært sine produkter udenom rejsebureauer og GDS-systemerne, hvilket kræver, at flyselskabets produkter kan bookes på nettet.

“Hvis vi gik ind i Afrika, ville vores forretningsmodel ikke virke, da man ikke ville have de nødvendige smartphones og kreditkort til rådighed. I Nordamerika, den vestlige verden samt i store dele af Asien er jeg overbevist om, at vi kan bruge den nøjagtig samme forretningsmodel.”

 

Relaterede artikler:

Singapore-fly til WOW air

WOW Air får langdistancefly

WOW air til San Francisco og Los Angeles

WOW air vil finde alternativt hub til Keflavik