- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

78 procent af amerikanske fly klar til 5G

Lidt mere end en fjerdedel af den samlede flyflåde i USA har fået grønt lys til at måtte lande ved de lufthavne, hvor det nye 5G-mobilnetværk er blevet opsat og under udrulning.

Når der eksempelvis er tåget omkring en lufthavn, er højdemåleren et af de vigtige instrumenter, der hjælper piloterne med at foretage en sikker landing. Hvis ikke højdemåleren giver en korrekt melding, kan det få katastrofale følger.

Det er årsagen til, at de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA det seneste stykke tid har frarådet, at nogle flytyper lander i visse lufthavne ved lav sigtbarhed. De amerikanske teleselskaber AT&T og Verizon påbegyndte onsdag en stor udrulning af 5G-mobilnetværket på tværs af USA.

Mobilnetværket betyder, at det bliver hurtigere at surfe på internettet eller streame tv-serier på en smartphone. Det er dog efterfølgende blevet opdaget at en del af de frekvenser, som netværket benytter, også bruges af højdemålerne på fly, og det kan forstyrre instrumenterne.

Flere fly får lov
I den seneste melding fra de amerikanske luftfartsmyndigheder lyder det dog, at endnu flere fly nu gerne må foretage indflyvning og landing ved lav sigtbarhed. Beslutningen er truffet efter undersøgelser af de højdemålere, der er installeret på flyene.

Senest er Boeing-flytyperne 717, 737, 747, 757, 767, 777 samt 787 blevet godkendt af myndighederne. Myndighederne har ligeledes givet grønt lys til flyvninger med A300, A310, A319, A320, A321, A330, A340, A350 og A380 fra Airbus.

Derudover fortæller FAA også, at “visse” E170- og E190-fly fra Embraer også er blevet godkendt. Det samme gælder MD-10 og MD-11 fra McDonnell Douglas. Alt i alt betyder det, at 78 procent af de amerikanske fly igen må lande i lufthavne, hvor der er lav sigtbarhed.

Forventer at bandlyse flere modeller
Hvad udfaldet bliver for de resterende 22 procent af amerikanske flyselskabers flåde vides endnu ikke. FAA fortæller i en pressemeddelelse, at myndighederne forventer, at der endnu vil blive fundet højdemålere, som er for påvirkelige af 5G-signalet.

Det kan betyde, at de fly, som er udstyret med en af disse højdemålere, må styre helt uden om nogle lufthavne, da vejrets uforudsigelighed vil gøre det svært at planlægge flyvninger. AT&T og Verizon har desuden bremset udrulning af 5G-netværket ved en række amerikanske lufthavne indtil videre.

I tillæg til den forsinkede udrulning er der også blevet indført såkaldte bufferzoner omkring 50 af landets lufthavne. Zonerne fungerer sådan, at de minimerer signalet fra de 5G-master, der er opført tættest på lufthavnene, så risikoen for forstyrrelser af højdemålerne sænkes.

 

Relaterede artikler:

Telegiganter udsætter 5G efter 109 flyaflysninger

5G kræver ekstra sikkerhedsregler for Dreamlinere

Airbus og Boeing advarer mod nyt 5G-netværk