- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

AI skal gøre procedurer på jorden hurtigere

Procedurer på jorden kan gøres mere effektive. Det mener man i Frankfurt Lufthavn, som udruller et AI-værktøj, der skal strømline arbejdsgangene.

I fremtiden kommer ground handling til at være mere effektiv i Frankfurt Lufthavn. Det mener Lufthansa, Fraport og zeroG, som er gået sammen om at udvikle et kamerabaseret computersystem med navnet ”Seer”, som skal optimere jordbaserede procedurer.

Lufthansa og lufthavnsoperatøren Fraport AG underskrev aftalen, og zeroG, et datterselskab ejet af Lufthansa, kommer sammen med de to selskaber til at udvikle AI-løsningen i fællesskab.

Helt konkret kommer man til at bruge data til løbende at gøre turnarounds hurtigere og mere effektive, oplyser selskaberne i en pressemeddelelse.

Inkluderer hele processen
Fraport oplyser, at AI-systemet kommer til at være indarbejdet i alle dele af ground handling-processen lige fra tilslutning af jetbroen, pålæsning af bagage og påfyldning af brændstof.

De processer bliver alle kameraovervåget, og AI-systemet sætter automatisk tidskoder på hvert skridt i processen. Det giver mere information, som kan bruges til at bygge en central database til effektivisering.

Selve AI-værktøjet er resultatet af en intensiv udviklingsproces og et pilotprojekt, som blev sat i værk i 2023.

Systemet blev testet mellem februar og maj 2024 af Lufthansa og Fraport på udvalgte parkeringspositioner i Frankfurt Lufthavn.

Bliver rullet ud i løbet af året
For nuværende bliver Seer brugt på fem parkeringspositioner i Frankfurt Lufthavn, og i løbet af tredje kvartal vil man øge antallet til 20, lyder det. Herefter vil man lave en gradvis udrulning i lufthavnen.

“Transparente ground-processer gør det muligt for os at forbedre vores punktlighed og servicekvalitet yderligere. Det kommer især vores gæster til gode,” siger Jens Ritter, administrerende direktør for Lufthansa Airlines og tilføjer:

“Derfor arbejder vi intensivt på at modernisere vores operationelle processer med innovative teknologier som den AI-baserede ‘Seer’-løsning. Når alle partnere i Frankfurt Lufthavn bruger deres handlingdata og deler dem med hinanden, kan vi sammen blive endnu mere effektive og punktlige.”

Bidrager med forskellige erfaringer
Lufthansa bidrager til Seer med sine operationelle erfaringer, mens Fraport bidrager med sin ekspertise inden for lufthavnsdrift. zeroG kommer for sit vedkommende med AI-teknologien, som driver hele systemet. Fra Fraport lyder det dog, at alle flyselskaber vil kunne drage nytte af systemet.

“Hos Fraport arbejder vi målrettet med en bred vifte af AI-løsninger for at optimere processerne i vores lufthavne, mindske arbejdsbyrden for medarbejderne og øge tilfredsheden blandt passagerer og kunder,” siger Stefan Schulte, administrerende direktør for Fraport AG.

“Det AI-understøttede turnaround-forløb er et perfekt eksempel på denne tilgang. Øget datagennemsigtighed giver vores medarbejdere og partnere et mere præcist overblik over hvert enkelt trin i flyhåndteringen og gør det muligt at tilpasse de efterfølgende arbejdsgange. Det har ikke kun en positiv effekt på hver enkelt håndteringsproces, men gavner også lufthavnens samlede drift,” uddyber han.

 

Relaterede artikler:

Frankfurt Lufthavn starter året med tilbagegang

Lufthansa-ansatte får fri til at beskytte samfundet

SAS indgår tæt samarbejde med Lufthansa-selskab