- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Air France forbereder introduktion af A220

I slutningen af september modtager Air France sin første Airbus A220. Ruten til Københavns Lufthavn kan være én af favoritterne til at blive betjent med flytypen.

Air France bestilte i alt 60 Airbus A220-300 i juli 2019, og nu er første fly snart klar til at blive leveret.

Således vil det franske flyselskab i slutningen af september i år tage imod den første A220’er. Flytypen skal erstatte de ældre Airbus A318 og A319, som Air France har henholdsvis 18 og 30 af. A318-flyene er i gennemsnit 16 år, mens A319’erne næsten er 20 år i gennemsnit.

Det første eksemplar af de moderne A220’ere til Air France kørte 26. juli ud af malerhallen på Airbus-anlægget i canadiske Mirabel. Det franske flyselskab har udsigt til at blive største A220-operatør i Europa, hvor også lettiske airBaltic er en markant operatør af denne flytype med i alt 50 bestillinger, hvoraf 27 allerede er leveret.

Air France ser frem til at indlede en foryngelse af flåden med A220, der reducerer brændstofforbruget med 20 procent i forhold til tidligere generationer af fly. Herudover har det et 34 procent lavere støjniveau. Flyet skal være med til, at Air France kan indfri sine klimamål.

Skal uddanne over 2.000 ansatte
Før A220-300 kan komme i drift hos Air France, skal flyet gennemgå en masse tests på jorden og i luften. Den første måned efter ankomsten til Paris Charles de Gaulle vil flyet blive brugt til at træne besætninger.

I sommeren sidste år blev der igangsat uddannelse af en gruppe af piloter og kabineansatte, der hver især bliver ansvarlige for at uddanne et stort antal andre kolleger til at kunne arbejde på flyet.

Air France forventer, at der skal uddannes næsten 700 piloter og cirka 2.500 kabineansatte til at kunne betjene og arbejde i de kommende A220-fly.

Air France-A220 kan komme til CPH
Den første A220-300 til Air France får registreringen F-HZUA, og flyet bliver indrettet med i alt 148 sæder i en 3-2-sædekonfiguration.

Som nævnt skal A220 erstatte A318 og A319 hos Air France, og Simple Flying har i den forbindelse vurderet, hvilke ruter den nye flytype potentielt sat kan blive sat ind på. Fra nu og frem til december i år har Air France planlagt A318 og A319 til et operere på 105 ruter, og ruterne er i gennemsnit 1.202 kilometer lange.

83 af ruterne med de to ældre flytyper udgår fra hovedbasen i Paris Charles de Gaulle, og mange af disse vil sandsynligvis blive betjent med A220. Blandt de 15 mest sandsynlige A220-ruter fra Air France er forbindelsen fra Paris-CDG til Københavns Lufthavn. På ruten til den danske hovedstad anvendes der i øjeblikket både A318 og A319.

På mange af Air France-ruterne vil A220-300 langt fra komme til at udnytte sin fulde rækkevidde, da flyet bliver produceret til at kunne flyve 4.260 kilometer. Foruden de 60 fly i fast ordre har Air France også en option på yderligere 30 A220-300 samt købsrettigheder på andre 30.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Air France bestiller 60 Airbus A220

A220 har holdt sig i luften under coronakrisen

Billund-selskab vil være verdens førende på A220