Air France sætter gang i flådefornyelsen ved at bestille 60 Airbus A220-300. hvormed selskabet har udsigt til at blive største europæiske kunde på flytypen.
Der har i den seneste tid verseret rygter om, at Air France var i gang med at indgå en større aftale med Airbus om køb af nye kort- og mellemdistancefly.
Nu har parterne bekræftet, at der er underskrevet en aftale om, at Air France køber i alt 60 A220-300, således at selskabet kan sætte gang i en flådefornyelse, da gennemsnitsalderen i den nuværende flåde på 223 fly er på 13,6 år.
Det er udsigten til at få adgang til et teknologisk avanceret fly med betydelige reduktioner i brændstofforbrug og CO2-emission, der har fået det franske flyselskab til at vælge A220´eren. Hos Air France vil A220-flyet kunne indrettes med 149 sæder. og med en rækkevidde på 2.300 nautiske mil, hvilket svarer til 4.260 kilometer, er flytypen velegnet til det europæiske rutenetværk.
Skal erstatte A318 og A319
Air France købere 60 fly, og selskabet får optioner på yderligere 30 fly samt købsrettigheder på andre 30, således at der reelt kan blive tale om en ordre på 120 fly.
“Købet af disse splinternye A220-300’ere er perfekt afstemt med Air France-KLM’s overordnede flådemoderniserings- og harmoniseringsstrategi. Dette fly demonstrerer optimal operationel og økonomisk effektivitet og giver os mulighed for yderligere at forbedre vores miljøaftryk takket være A220´erens lave brændstofforbrug og reducerede emissioner. Det er også perfekt tilpasset vores hjemlige og europæiske netværk og giver Air France mulighed for at operere mere effektivt på sine korte og mellemlange ruter,” udtaler Benjamin Smith, koncernchef i Air France-KLM.
I dag består Air Frances kort- og mellemdistanceflåde af 114 fly fordelt på varianterne Airbus A318/319/320/321, og de ny A220-fly skal i første omgang erstatte de 51 fly af typerne A318 og A319, som det franske SkyTeam-selskab i dag har i flåden.
Største europæiske kunde
Hos Airbus er der også en naturlig glæde over at få en så stor ordre fra en europæisk kunde. I dag er Lufthansa og airBaltic de største europæiske operatører af A220, der tilsammen opererer 48 af 71 leverede fly.
Delta Air Lines har udsigt til at blive største kunde med indtil videre 18 leverede fly ud af en samlet ordre på 95 enheder. Herudover har det amerikanske lavprisflyselskab jetBlue bestilt 70 fly, mens start-up-selskabet med det midlertidige navn Moxy ligesom Air France har en bestilling på 60 fly. Air France kan således blive største europæiske A220-operatør foran airBaltic, der samlet har bestilt 50 fly.
Tilsammen var der per 30. juni år en ordrebog på 551 fly, hvilket giver Airbus gode muligheder for at få et stort bid af den kage, der i de kommende 20 år omfatter levering af omkring 7.000 fly i markedet for jetfly på mellem 100 og 150 sæder
“Det er en ære for Airbus, at Air France, en mangeårig og værdsat kunde, har valgt vort seneste familiemedlem, A220´eren, til sine planer for fornyelse af flåden. Vi støtter Air France med vores A220 ved at komme med de nyeste teknologier, effektivitetsniveauer og miljøfordele. Vi er glade for at gå ind på dette partnerskab, og vi ser frem til at se A220 flyve i Air France-farverne,” lyder det fra Guillaume Faury, der er koncernchef for Airbus.
Første A220-fly til Air France forventes leveret i september 2021.
Relaterede artikler:
Billund-selskab vil være verdens førende på A220