- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Air France udfaser samtlige 10 Airbus A380

I 2022 vil Air France have udfaset hele sin flåde af Airbus A380, da flyene blandt andet kræver stigende omkostninger til vedligeholdelse.

Om tre år er det helt slut med verdens største passagerfly, Airbus A380-800, hos Air France.

Flyselskabet har tidligere annonceret, at det vil udfase tre af sine i alt 10 fly af denne type, og rygter har også lydt, at selskabet vil udfase alle sine A380’ere. Nu lyder den officielle melding fra Air France, at de resterende syv fly ligeledes vil blive faset ud. Dette vil ske i løbet af 2022.

Fem af de syv fly er ejet af Air France, mens de to øvrige er på leasingkontrakt. Air France-KLM Group skriver i en pressemeddelelse, at det nuværende konkurrenceprægede miljø begrænser de markeder, hvor Airbus A380 kan operere med profit.

Økonomisk uattraktivt fly
Air France pointerer, at det firemotorede dobbeltdækkerfly bruger op til 25 procent mere brændstof end langdistancefly med kun to motorer.

“Stigende omkostninger til flyvedligeholdelse  samt nødvendig renovering af kabiner for at imødekomme kundernes forventninger reducerer den økonomiske tiltrækning af Air France’s A380’ere endnu mere,” skriver Air France-KLM.

”At beholde dette fly i flåden ville medføre betydelige omkostninger, mens A380-programmet blev suspenderet af Airbus tidligere i 2019.”

Airbus besluttede i februar i år at afslutte produktionen af A380 efter den sidste planlagte levering i 2021.

Air France har i stedet kig på at erstatte Airbus A380-800 med tomotorede langdistancefly. I juni afslørede Air France-KLM, at Air France overfører seks nye Boeing 787-9 Dreamlinere til KLM, mens det franske flyselskab til gengæld tager ordren på syv Airbus A350-900 fra KLM. Air France har dermed en samlet ordre på 28 A350-900 med første levering planlagt til september.

Udfaser ung flåde
Tidligere på sommeren lød det fra Air France, at fem ud af de 10 A380’ere skulle gennemgå en større modernisering af kabinerne fra 2020 og frem. Disse planer er imidlertid blevet skrottet, og nu står hele A380-flåden således til at blive faset ud.

I 2009 fik Air France sin første Airbus 380-800 leveret, og gennemsnitsalderen på de 10 fly er i dag cirka 8,5 år.

Flere flyselskaber har tidligere afsløret, at A380 så småt vil blive faset ud. Qatar Airways har meddelt, at selskabet vil udfase sine 10 A380, når leasingaftalerne udløber, mens Lufthansa meddelte i marts, at det sælger seks af sine 14 A380’ere.

Verdens største operatør af Airbus A380, Emirates, råder over 111 af flytypen med yderligere 12 i ordre. Det mellemøstlige flyselskab har tidligere i år ytret, at det vil sende flyene på pension en gang i midten af 2030’erne.

 

Relaterede artikler:

Air France vil helt af med A380’eren

Air France vil halvere sin A380-flåde

Uheldig Air France-A380 tilbage i kommerciel drift