Air France Airbus A380-800. Foto: Tomás Del Coro | Creative Commons 2.0

Uheldig Air France-A380 tilbage i kommerciel drift

A380-flyet fra Air France, der sidste år havde et motorhavari over Grønland, er tilbage i kommerciel rutefart efter 107 dage.

Det tog sin tid, men nu er det uheldsramte A380-800-fly fra Air France definitivt tilbage i luften, hvor det atter bringer passagerer frem og tilbage mellem verdensdelene.

Den 15. januar boardede passagererne således igen megajumboen med registrering F-HPJE. Flyet foretog en vellykket rotation med to flyvninger af 10 timers varighed til og fra Johannesborg i Sydafrika. Det viser data fra Flightradar24.

Flyet har været ude af kommerciel drift siden den 30. september sidste år, da dobbeltdækkerflyet på rutenummer AF066 var udsat for et stort motorhavari over Grønland på en flyvning fra Paris Charles de Gaulle til Los Angeles i den amerikanske delstat Californien.

I en position lidt sydøst for Nuuk havarerede dele af flyets yderste højre motor, og episoden tvang piloterne til at sikkerhedslande det store fly i Goose Bay Airport i det østlige Canada. Landingen var vellykket, og de i alt 497 passagerer og 24 besætningsmedlemmer om bord slap uskadte fra episoden. De blev efterfølgende transporteret til deres slutdestination i lejede fly.

Efter den alvorlige hændelse skulle man lokalisere motorresterne på den grønlandske indlandsis, ligesom den franske havarikommission, BEA, gik i gang med en omfattende undersøgelse af den resterende, ødelagte motor.

Udfordringer ved returflyvning
Der var imidlertid store vanskeligheder med at finde frem til en løsning, der kunne bringe flyet med den ødelagte motor – af typen GP7270 fra The Engine Alliance – hjem til Paris igen. Den havarerede motor blev afmonteret, og herefter var overvejelserne, om man skulle få fløjet en helt ny motor til Canada, eller om en attrap skulle udgøre den fjerde motor.

Det endte med attrap-løsningen, og A380-flyet fløj tilbage over Atlanterhavet den 6. december sidste år efter at have stået på jorden i Goose Bay i lidt over to måneder. En vellykket flyvning med kun tre funktionsdygtige motorer og en sikker landing i Paris Charles de Gaulle.

I begyndelsen af januar foretog flyet nogle testflyvninger, inden det atter indgik i kommerciel rutedrift fra den 15. januar på returflyvningen til Johannesburg. Flyet havde på daværende tidspunkt altså befundet sig godt fem uger i den franske hovedstadslufthavn.

Siden midten af januar har A380-flyet haft flere ture fra Paris til den sydafrikanske storby, ligesom det er blevet til flere rejser over Atlanten til Los Angeles og Miami i USA. Det uheldige fly ser dermed ud til endegyldigt at være tilbage i luften med passagerer, selv om det dog havde en aflyst returflyvning til Johannesborg allerede den 16. januar.

Dyre måneder
Det motorhavarerede Airbus-fly blev leveret til Air France i maj 2011 og er ejet af DS Aviation / Dr. Peters Group i Dortmund. Det har været en bekostelig affære for Air France, at det leasede fly har været ubeskæftiget i alt 107 dage.

Et nyt fly af typen A380 har en nypris på mere end 2,7 milliarder danske kroner, og det koster i underkanten af 11 millioner kroner at lease det pr. måned.

I første omgang var det den danske havarikommission, der havde pligten til at undersøge motorhavariet, da hændelsen fandt sted over Grønland. Det faktum, at A380-flyet var fra et fransk flyselskab, og at det er produceret i Frankrig, gjorde, at undersøgelsen overgik til den franske havarikommission.

 

Relaterede artikler:

A380-fly på ottende uge strandet i Goose Bay

Tremotoret A380-fly skal flyve over Atlanten

Motorrester fra A380-fly fundet på Grønland

Havarikommissionen trækker sig fra A380-undersøgelse

Motorhavari på A380-fly over Grønland