- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Air Greenland indgår aftale om grønt flybrændstof

Fremover vil Air Greenland foretage atlantflyvningerne med en brændstofblanding, hvor fem procent er SAF. Ifølge direktøren skal det styrke udbuddet sådan, man på sigt ”kan øge mængden”.

En ny aftale skal bidrage til, at Air Greenland får sænket klimaaftrykket fra atlantflyvningerne mellem Kangerlussuaq og Københavns Lufthavn, der foretages af selskabets forholdsvis nyerhvervede A330-800neo-fly.

Den går ud på, at fem procent af den brændstofblanding, der benyttes på flyvningerne, fra og med torsdag den 16. marts vil være sustainable aviation fuel (SAF), der på dansk kaldes bæredygtigt flybrændstof.

Aftalen er indgået mellem flyselskabet og DCC & Shell Aviation Denmark, som vil stå for at levere det grønnere brændstof til tankanlægget i Københavns Lufthavn. Den type SAF, som Air Greenland vil gøre brug af, er fremstillet af bioaffald blandt andet brugt madolie.

Har ambition om at øge mængde
Jacob Nitter Sørensen, der er administrerende direktør for Air Greenland, fortæller til Check-in.dk, at aftalen med brændstofleverandøren omfatter 700.000 liter om året, og han ser flere perspektiver i den.

”Aftalen betyder, at vi – i forbindelse med, at vi har fået et nyt fly, der reducerer brændstofforbruget –  kan reducere CO2-aftrykket yderligere og være med til at drive en udvikling. Derudover er vi med til at gøre Grønland mere attraktiv som destination ved at kunne tilbyde passagererne en transport, der er så bæredygtig som muligt.”

Direktøren forklarer, at selskabet på sigt gerne vil øge den mængde SAF, der anvendes på de enkelte flyvninger.

”Det er helt klart vores ambition. Uanset hvad er SAF den løsning, der ligger tættest på for flyselskaber, og derfor har vi også en ambition om at øge mængden. Vi starter ud med fem procent for få nogle erfaringer samt for at få øget produktionen og udbuddet, hvilket vil betyde, at priserne på sigt vil falde, så vi kan øge mængden.”

Et bemærkelsesværdigt initiativ
I EU-regi er der planer om at øge det gældende iblandingskrav til flyselskaberne løbende. Som det ser ud i øjeblikket, vil det om to år være påkrævet, at selskaberne gør brug af to procent af brændstoftypen, men først i 2030 lyder kravet på fem procent bæredygtigt flybrændstof.

”I lyset af at EU har en 2025-ambition om, at flyselskaber i Europa skal flyve på minimum to procent SAF, er det et virkelig stort skridt, vi nu tager sammen med Air Greenland. Reelt er det her et bemærkelsesværdigt initiativ – også i et internationalt perspektiv. Det er uden sammenligning den største aftale om forsyninger af SAF, som vi nogensinde har indgået,” udtaler administrerende direktør Ulrik V. Brendstrup fra DCC & Shell Aviation Danmark.

Selskabet leverer allerede SAF til lufthavnene i Billund og Sønderborg, og Sune Petersen, der er chef for bæredygtighed og strategi hos virksomheden, er glad for, at man nu også leverer brændstof til den danske hovedstadslufthavn.

”Det er selvfølgeligt et vigtigt skridt på vejen mod mere bæredygtige flyvninger. København er langt den største lufthavn i Danmark, og det er en milepæl for os lige så vel, som det er for Air Greenland. Det betyder rigtigt meget for os, at vi nu er nået hertil.”


Relaterede artikler:

Air Greenland vil fastholde ansatte i Kangerlussuaq

Lokal kultur har sat aftryk i nyt Air Greenland-fly

Nyt atlantfly skal være værn mod konkurrenterne