Kontroltårnet i Kangerlussuaq. (Foto: Mittarfeqarfiit - Grønlands Lufthavne)

Air Greenland vil fastholde ansatte i Kangerlussuaq

Air Greenland ønsker ikke, at en flytning af atlantflyvningerne, skal få de ansatte i Kangerlussuaq Lufthavn til at forlade deres job før tid. Derfor tilbydes de en bonus på et halvt års løn for at blive.

Atlantflyet fra Air Greenland har hidtil landet i lufthavnen i Kangerlussuaq, men sådan vil det formentlig ikke være i fremtiden. Når de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat efter planen tages i brug næste år, vil de i stedet blive befløjet af selskabets rødmalede Airbus A330-800-fly.

I øjeblikket er der lagt op til, at Kangerlussuaq skal fortsætte som regional lufthavn, men regeringen i Grønland ønsker dog, at den skal vedblive med at være en atlantlufthavn, og derfor håber politikerne, at Danmark vil være med til at finansiere de 53 millioner kroner, som det årligt vil koste.

Air Greenland mener dog ikke, at der er et tilstrækkeligt stort kommercielt grundlag. Henrik Bjørner Søe, der er kommerciel direktør i flyselskabet, fortæller til Sermitsiaq.ag, at godt 60 procent af de ankommende atlantpassagerer rejser videre til enten Nuuk eller Ilulissat, så hvis flyselskabet skal fortsætte beflyvningen, vil det kræve, at efterspørgslen øges.

”En lufthavn og en landingsbane skaber ikke turisme. Det gør destinationen. Så hvis der er noget, som tilstrækkelig mange vil besøge, så er der en god grund til at flyve dertil.”

Vil holde fast i medarbejdere
Til trods for at Air Greenland i løbet af en overskuelig fremtid vil flytte i hvert fald en del af selskabets fokus til de nye lufthavne, har man fortsat behov for, at driften i Kangerlussuaq Lufthavn opretholdes, indtil landets nye lufthavne står klar, hvilket formentlig først vil være i efteråret 2024.

Air Greenland har omkring 60 ansatte i bygden Kangerlussuaq, som har et samlet indbyggertal på godt 500 personer. Flyselskabet ønsker dog at undgå en situation, hvor medarbejdere flytter fra bygden, inden lufthavnene i Nuuk og Ilulissat åbner.

Derfor har Air Greenland indgået fastholdelsesaftaler med en række fagforeninger, som skal give medarbejderne incitament til ikke at søge andre steder hen i jagten på et nyt job. Det skriver det grønlandske medie.

Får bonus for at blive
Air Greenlands HR-direktør Mads B. Christensen forklarer, at selvom aftalerne med de enkelte fagforeninger varierer lidt, er der nogle fællestræk. Det er, at alle medarbejdere, der bliver i Kangerlussuaq, indtil de nye lufthavne åbner, får udbetalt en bonus, der svarer til seks måneders løn.

Derudover forpligter flyselskabet sig til, at man i det omfang, som det er muligt, vil tilbyde eksisterende personale, der ikke længere er behov for, arbejde andre steder. I tillæg hertil får opsagte ansatte mulighed for at deltage i en efteruddannelse hos Jern og Metal, der er beskæftiget med erhvervsuddannelser, mens de, der flyttes til andre dele af selskabet, vil blive omskolet til den fremtidige jobfunktion.

Medarbejdere, som Air Greenland ikke har et job til eller ikke selv ønsker at fortsætte hos flyselskabet, vil få tilbudt en betalt flytning til enten et andet sted i Grønland eller Danmark samt mulighed for at blive boende i selskabets boliger i Kangerlussuaq, såfremt selskabet ikke selv har behov for at gøre brug af disse.


Relaterede artikler:

Nyt atlantfly skal være værn mod konkurrenterne

Første etape i Nuuk Lufthavn klar til besigtigelse

Landingsbane i Kangerlussuaq skal renoveres i 2023