- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus A220 – made in USA

Airbus har åbnet et nyt produktionsanlæg for A220 i den amerikanske delstat Alabama. I midten af næste årti vil den europæiske producent på dette sted lave 40-50 fly om året.

Mandag kunne Airbus indvie et helt nyt produktionsanlæg i Mobile i delstaten Alabama.

Det første hold på arbejde i den nye fabrik trådte ind ad døren efter at have gennemgået træning i Mirabel i den canadiske delstat Quebec, hvor Airbus har de primære faciliteter for A220-programmet.

”Udvidelsen af ​​vores kommercielle flyproduktion i Mobile med endnu en produktionslinje – med 400 ekstra job – konsoliderer Airbus’ status som en global flyproducent og bekræfter uden tvivl, at Airbus er en vigtig del af Amerikas produktionslandskab,” siger C. Jeffrey Knittel, administrerende direktør for Airbus Americas.

”Med Mobile og vores produktionsnetværk i Asien, Canada og Europa har vi strategisk skabt et verdensomspændende industrielt grundlag for bedre at kunne betjene vores kunder.”

50 amerikanskbyggede A220 om året
Allerede i oktober 2017 annoncerede Airbus planer om at udvide fabriksanlægget for A220 med en enhed i Mobile. I begyndelsen af indeværende år indledtes opførelse af fabriksbygningerne på Brookley Aeroplex i Mobile, men de første A220-fly bliver produceret i eksisterende A320-fabriksfaciliteter.

Den første amerikanskbyggede, ‘Made in USA’-A220 – en A220-300 – er planlagt til levering i tredje kvartal næste år, hvor kunden er amerikanske Delta Air Lines. I midten af 2020’erne er det planen, at Airbus vil producere mellem 40 og 50 A220-fly om året.

Airbus A220 er specialbygget til markedet for fly med mellem 100 til 150 sæder. Flyene er udstyret med Pratt & Whitneys PW1500G-turbofan-motorer, der forbruger 20 procent mindre brændstof pr. sæde end tidligere generationers fly.

Ekstra rækkevidde i nye versioner
I slutningen af juni havde Airbus modtaget 551 ordrer på A220, hvoraf lettiske airBaltic er en af de store kunder. Det anslås, at der i løbet af de næste 20 år vil blive brug for 7.000 fly i størrelsen med 100 til 150 sæder.

Airbus bygger A220-flyene i to versioner – A220-100 og -300. Førstnævnte har 100 til 120 sæder og en rækkevidde på cirka 6.300 kilometer i den nyeste udgave, der leveres fra efteråret næste år. A220-300 har mellem 120 og 150 sæder, og det kan flyve op til cirka 6.200 kilometer.

Airbus har i mange år haft et stærkt bånd til flere amerikanske flyselskaber, der køber fly fra den europæiske producent. Herudover har Airbus købt komponenter og materialer for hele 48 milliarder dollar (320 milliarder kroner, red.) hos amerikanske leverandører hen over de sidste tre år.

Faciliteterne i USA rummer afdelinger i flere delstater. Airbus har blandt andet ingeniørcentre i Kansas og Alabama, træningsfaciliteter i Florida og Colorado, en dronedata-analysevirksomhed i Georgia og helikopterfabrik i Texas og Mississippi.

 

Relaterede artikler:

Airbus har sparket gang i salget af A220

Airbus A220 får øget rækkevidde

Officielt: Air France bestiller 60 Airbus A220