- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus A330 skal gøres lækker

En række leasing-, ombygnings- og vedligeholdelsesfirmaer er gået sammen. Deres mål er at gøre brugte Airbus A330-fly lækre for flyselskaber.

Destination Next er et samarbejde mellem en række virksomheder, der mener, at brugte fly af typen Airbus A330 er et af svarene på flyselskabernes krise.

For brugte Airbus A330’ere er ideelle til tiden efter pandemien, mener partnerne.

”De er tilpasningsdygtige, tilgængelige og pålidelige,” forklarer en talsmand for Destination Next til branchemediet aerotelegraph.com.

”Og de kan introduceres hurtigt og problemfrit af flyselskaber, der allerede flyver med Airbus-fly.”

Airbus A330 er særdeles fleksibelt, lyder det fra Destination Next. Flyet er lige så velegnet til kort- og langdistanceflyvninger som til transport af gods. Adgang til reservedele, vedligeholdelse, mekanikere og besætninger er også garanteret.

Disse firmaer står bag
Bag Destination Next står Air Partner plc, Altavair, AOG 24-7, BBAM Aircraft Leasing & Management, Deucalion Aviation, Doric, EFW, FPG Amentum, Global Knafaim Leasing Ltd, IBA, Lufthansa Technik, Macquarie Air Finance, Orix Aviation, Rolls-Royce & Partners Finance Ltd, Rolls-Royce plc, Seraph Aviation Group, SGI Aviation og TrueAero.

Priserne på brugte Airbus A330’ere er ifølge talsmanden fra Destination Next i øjeblikket konkurrencedygtige.

Ifølge markedsundersøgelsesfirmaet IBA ligger den gennemsnitlige pris for en måneds leje af en A330-200 på omkring 182.000 dollar (1,15 millioner kroner, red.), mens prisen for en A330-300 er omkring 198.000 dollar (1,25 millioner kroner, red.).

Sammen med de lave direkte driftsomkostninger betyder det, at omkostningerne per sæde kan holdes nede, lyder det fra folkene bag Destination Next.

Den første kunde, der har reageret på Destination Nexts opfordring til at bruge de brugte A330’ere, er ifølge gruppen snart klar til at blive præsenteret.

Fløj første gang i 1992
Airbus A330-300 er et tomotoret langdistancefly, der fløj første gang i november 1992 og indgik i almindelig passagertrafik hos Air Inter fra januar 1994.

Airbus A330-300 er særligt udbredt i Asien-Stillehavsområdet, hvor knap halvdelen af flyene flyver, mens knap en tredjedel hører til i Europa.

SAS har eksempelvis ni A330’ere i sin flåde, Finnair har otte, Lufthansa har 42 og Turkish Airlines har 62.

 

Relaterede artikler:

Flypop leaser A330 til opstart i efteråret

Airbus A330neo til Air Greenland

San Marino-flyselskab overtager Sunclass A330’ere