Det nye britiske flyselskab flypop har indgået aftale med leasingselskab om flere Airbus A330-fly, som skal bruges på ruter til Indien.
Coronapandemien har været en økonomisk katastrofe for luftfartsbranchen. På trods heraf popper der fortsat nye flyselskaber op rundt om i verden.
I Norge er to nye flyselskaber – Flyr og Norse Atlantic Airways – på vej, i Island er det nye lavprisflyselskab PLAY angiveligt klar til at gå i luften med kort varsel, og i USA er mindst tre nye flyselskaber ved at starte op – Avelo Airlines, Connect Airlines og Breeze Airways.
Storbritannien har også udsigt til at få et nyt flyselskab med navnet flypop. Projektet startede for mere end fire år siden, da den indiske rigmand Navdip Singh Judge præsenterede planer om et nyt britisk-indisk lavprisflyselskab, som skulle fokusere på langdistanceflyvninger mellem Storbritannien og Indien.
Aftale med irsk leasingselskab
Nu er flypop kommet så langt, at selskabet har underskrevet en aftale om at lease flere Airbus A330-300-fly fra det store irske flyleasingselskab Avolon.
”Som et tomotorers fly, der kan transportere over 400 passagerer, leverer A330-300-flyet alt det, vi ønsker at tilbyde vores flypop-passagerer, især de laveste sædepriser til Indien,” siger Navdip Singh Judge, som både er stifter af og administrerende direktør for flypop.
Flypop har gennem hele pandemien har haft travlt med at forberede lanceringen, og med aftalen om flyleasing kan selskabet nu indsende sin ansøgning om driftstilladelse (AOC) til de britiske luftfartsmyndigheder. Flypop forventer at indlede de første flyvninger mellem Storbritannien og Indien i oktober.
”Flere flyforbindelser, og især nye ruter, vil skabe meget nødvendige økonomiske fordele for både Storbritannien og Indien,” siger Navdip Singh Judge.
Coronakrisen giver lavere omkostninger
Flypop ser som et nyt selskab en række fordele ved at gå ind på markedet netop nu.
”De etablerede operatører er hårdt ramt efter 18 måneder uden indtægter, men masser af omkostninger og gæld. Flypop har på den anden side undgået enhver eksponering for pandemien og er derfor i den enestående og heldige position, at vi kan udnytte den maksimale fordel af lavere omkostninger som følge af krisen,” siger Charlie Clifton, en tidligere Ryanair-direktør, som er tiltrådt som Senior Operations Adviser i selskabet.
”Flypops etableringsomkostninger er meget lavere nu, end det ville have været før COVID-19. Lave priser stimulerer altid større efterspørgsel. Sektoren er i øjeblikket slået i gulvet, men markedet vender stærkt tilbage,” siger Charlie Clifton.
Flypop planlægger i første omgang at flyve fra London-Stansted til Amritsar i det nordlige Indien. Senere er det planen at flyve til Ahmedabad, og derefter starte ruter til Kolkata, Lucknow, Panjai/Manglaore (Goa), Surat/Pune og Bhubaneswar i Indien samt til Sylhet i Bangladesh.
Relaterede artikler:
Britisk start-up tættere på at komme i luften