- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus-fly får sporingsudstyr som konsekvens af MH370

Fra 2023 vil alle nyproducerede Airbus-fly blive leveret med opgraderet, automatisk sporingsudstyr. Dette sker som konsekvens af MH370-ulykken i 2014, hvor flyet forsvandt sporløst.

En Boeing 777-200ER fra Malaysia Airlines forsvandt sporløst 8. marts 2014 i Det Indiske Ocean. Ulykken blev kendt under ’MH370’ efter flynummeret, og trods en omfattende eftersøgning blev flyet aldrig lokaliseret.

Ulykken fik ICAO (International Civil Aviation Organization, red.) til at reagere, og det førte til etableringen af GADSS (Global Aeronautical Distress and Safety System, red.), som bestod af handlingspunkter på kort, mellem og lang sigt. Det udmøntede sig blandt andet i, at nye fly, der leveres fra 2023, skal være i stand til selv at rapportere deres lokation overalt i verden.

Tidligere i år udformede Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, en række specifikke krav til fremtidig sporingsudstyr i fly, der skal være med til bedre at lokalisere fly, der måtte være i en nødsituation, og så redningspersonale kan nå hurtigt frem ved eventuelt havari.

Dette har nu ført til, at Airbus har forpligtet sig til at installere en opgraderet udgave af en såkaldt nødradiopejlsender (Emergency Locator Transmitter, Distress Tracking type (ELT-DT), red.) i alle fly, der leveres fra januar 2023. Det automatiske sporingsudstyr vil blive leveret af den franske virksomhed Orolia, der har udviklet en særlig og opdateret ELT med navnet Ultima-DT. Udstyret vil blive installeret i alle Airbus’ kommercielle flytyper – herunder A220, A320-familien, A330 og A350.

Sender straks ved nødlignende situation
Ultima-DT’en aktiveres ved påvisning af en potentiel nødsituation og begynder at transmittere automatisk, mens flyet stadig flyver. Udstyret skal således være med til bedre at kunne lokalisere et fly, der måtte befinde sig i alvorlige situationer, som eksempelvis MH370 gjorde det i 2014.

”Vi er ekstremt stolte over at blive valgt af Airbus til at levere et produkt i overensstemmelse med de nyeste sikkerhedsbestemmelser. Et flerårigt program med levering af obligatorisk udstyr er et vidnesbyrd om vores innovationsmuligheder, pålideligheden af ​​Orolia som producent af kritisk udstyr og vores specialviden med hensyn til stor og kompleks programadministration,” siger Jean-Yves Courtois, administrerende direktør i Orolia.

Mens tidligere versioner af nødradiopejlsendere blev aktiveret af g-kræfter, bliver Ultima-DT aktiveret af nødlignende forhold, der sandsynligvis vil føre til et styrt.

’De første enheder vil blive leveret til Airbus til den endelige installation i 2022, hvilket sikrer, at fly leveret fra januar 2023 opfylder de uafhængige krav til nødsporing,’ oplyser Orolia.

 

Relaterede artikler:

ICAO vil indføre globalt flytracking-teknologi

Nyt overvågningssystem kunne have opdaget MH370-forsvinden

Norwegian får live-tracking af flyene