Satelitter fra Aireon overvåger luftrummet over hele verden.

Nyt overvågningssystem kunne have opdaget MH370-forsvinden

Et nyt globalt overvågningssystem for flytrafik skal være med til at højne flyvesikkerheden. Systemet ville muligvis kunne have hjulpet ved MH370’s forsvinden.

Der er blevet gjort store fremskridt for luftfarten og flyvesikkerheden.

Den danske trafikstyringstjeneste Naviair melder, at der i løbet af 2019 bliver implementeret verdens første globale overvågningssystem af flytrafik.

Fredag den 11. januar blev de sidste ti af i alt 75 satellitter sat i kredsløb i rummet fra Vandenberg Air Force Base i den amerikanske delstat Californien, og det betyder, at det helt nye Aireon-system i løbet af indeværende år er fuldt køredygtigt. Systemet sikrer, at der fremover vil være 100 procents overvågningsdækning alle steder på jordkloden. Flyene skal blot udsende et såkaldt ADS-B-signal, hvilket er lovbestemt for kommercielle fly i EU og USA.

”Det medfører en epokegørende fornyelse for luftfarten, både når det gælder flyvesikkerhed, effektiv trafikafvikling, brændstofbesparelser og miljøforbedringer,” skriver Naviair i en pressemeddelelse.

Naviair er partner på projektet og er én ud af seks medejere af den amerikanske virksomhed Aireon, der har udviklet systemet. Den danske trafikstyringstjeneste har bidraget med viden og ekspertise om lufttrafikstyring.

Forbedret overvågning over hav
Hvis det nye realtids-overvågningssystem af flytrafik var etableret allerede i 2014, ville det måske kunne have opdaget forsvindingen af MH370. Det var en Boeing 777-200ER fra Malaysia Airlines, der forsvandt den 8. marts det pågældende år på en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing.

Kontakten til flyet forsvandt, da det blev overgivet fra Malaysias flyveledelse til flyveledelsen i Vietnam efter kun 40 minutters flyvning. Flyet afveg herefter fra flyveplanen, og transponderen på flyet ophørte med at sende positionsmeddelelser. Flyet lavede herefter flere kursændringer, inden det forsvandt ud over Det Indiske Ocean.

Det nye overvågningssystem vil fremover gøre det rigtig svært for trafikfly at forsvinde sporløst. Systemet ville derfor om muligt kunne have hjulpet med præcise positionsangivelser, da MH370 forsvandt.

”I dag forsvinder signalet på et tidspunkt, når man flyver ud over et stort åbent hav. Det vil sige, at når man er fløjet derud, så er der ikke længere signal. Med det nye system vil der være signaler over hele jordkloden. Hvis signalet ophører, så vil flyvelederen være varslet om, at der kan være noget galt,” siger Bo Pedersen, kommunikationsdirektør i Naviair, til CHECK-IN.dk.

”Hvis et fly forsvinder, så har man et signal, indtil det bliver afbrudt. Og så har man en position der, hvor det blev afbrudt. Det vil alt andet lige gøre et eftersøgningsarbejde mere overskueligt.”

Nyt system kan halvere flyafstand
Bo Pedersen kan ikke konkret udtale sig om MH370. Men han fortæller, at fly, der forsvinder ud over de store have, fremover vil være kraftigt overvåget.

”Når flyet kommer tilpas langt væk ude på havet, kan det ikke ses hos flyveledelsen. Og så kan man have nok så meget transponder; flyet vil simpelthen ikke kunne ses. Det nye system kører på satelitter, og hvis transponderen er tændt, kan man se flyet. Hvis den ikke er tændt, så vil flyveledelsen registrere det,” siger han.

Flytrafikken har hidtil kun været overvåget af jordbaserede systemer. Disse systemer har kun været i stand til at dække 30 procent af jordkloden. I de øvrige områder kan flyveledelsen ikke se flyene, der således selv skal melde til flyveledelsen om position, højde og så videre.

Aireons nye overvågningssystem vil desuden være med til at halvere sikkerhedsafstanden mellem flyene. Det betyder, at langt de fleste fly fremover vil få en optimal flyvehøjde og -rute. Systemet vil på den måde være med til, at luftfarten kan spare én milliard kroner årligt til brændstofudgifter alene på flytrafikken over Atlanterhavet.

 

Relaterede artikler:

MH370 forbliver et mysterium

Norsk skib skal genoptage MH370-eftersøgning

Bekræftet: Vingedel fra MH370

MH370-kommunikationen minut for minut

Malaysisk Boeing 777-fly forsvundet