- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus har sparket gang i salget af A220

Salget af Bombardier C-series er blevet boostet, efter at Airbus overtog aktiemajoriteten i programmet – og ændrede flyets navn.

Airbus A220 blev, som de fleste flyinteresserede ved, født som Bombardier C-series. Men da Airbus i juli 2018 overtog 50,01 procent af aktierne i programmet, blev navnet ændret. Og siden er salget af flytypen nærmest eksploderet.

På blot 12 måneder har Airbus, ifølge det internationale luftfartsmedie simpleflying.com, skrevet ordrer på halvt så mange A220, som det tog Bombadier et årti at sælge.

Ifølge Airbus’ ordrebog – opdateret efter juni måneds Paris Air Show – er der i dag afgivet ordrer på 551 styk A220, fordelt på 461 eksemplarer af A220-300 og 90 af den mindre A220-100.

78 fly er blevet leveret til kunderne – heraf 51 styk -300 og 27 -100 – med Air Baltic, Delta Air Lines og Swiss blandt de indtil videre største aftagere.

Store forventninger
Med til historien hører også, at verdens førende leasingselskab af regionale fly, Nordic Aviation Capital med hovedsæde i Billund, på Paris Air Show indgik en forhåndsaftale med Airbus om levering af 20 styk A220. Her har man store forventninger til flytypen.

”Markedet efterspørger større og større fly, og det er den efterspørgsel, vi efterkommer. Vi har længe været verdens førende på leasing af ATR-fly, og nu går vi efter at blive markedsleder på A220.,” sagde Nordic Aviation Capitals kommercielle direktør, Jim Murphy, for nylig til CHECK-IN.dk.

Ikke kun navneskiftet
Nu er det næppe udelukkende navneskiftet fra Bombardier til Airbus, der er årsagen til, at salget af A220 er steget så voldsomt det seneste år.

For det første blev Bombardier C-series ’født’ samtidig med, at finanskrisen ramte, hvilket ikke var det bedste tidspunkt at forsøge at sælge nye fly til økonomisk pressede flyselskaber.

For det andet var der efter finanskrisen en periode med meget lave oliepriser, hvor flyindustrien kunne få en bedre økonomisk forretning ud af at benytte lettere brugte og billigere fly som for eksempel Airbus A319 og Boeing 737-700 end spritnye og relativt set dyrere Bombardier C-series. På trods af, at C-series flyet er betydeligt mere brændstoføkonomisk.

Simpleflying.com skriver, at der i perioden fra 2011 til 2015 blev solgt og leaset cirka 1.000 brugte Airbus A319 og Boeing 737-700 til flyselskaber kloden rundt.

Airbus har forbedret flyet
Når det er sagt, så har Airbus ikke bare ændret navnet, da man overtog ansvaret for produktionen fra Bombardier. Den europæiske flyproducent har også videreudviklet flyet.

Airbus har øget flyenes maksimale startvægt (MTOW) med næsten 2,3 tons, og dermed bliver der mulighed for at fylde mere brændstof på flyene og tilsvarende øge rækkevidden med op omkring 450 nautiske mil, svarende til cirka 830 kilometer.

Det største af flyene, A220-300 med 120-150 sæder, vil i den nye version få en rækkevidde på op til 3.350 nautiske mil – svarende til cirka 6.200 kilometer, mens A220-100 med 100-120 sæder vil få en rækkevidde på op til 3.400 nautiske mil – svarende til cirka 6.300 kilometer.

Og endelig skal man heller ikke glemme, at Bombardier – og Airbus – faktisk har produceret et særdeles glimrende fly, som både piloter, kabinepersonale og passagerer roser.

 

Relaterede links

Billund-selskab vil være verdens førende på A220

Airbus-kunder lovpriser kabine i A220

Airbus A220 får øget rækkevidde